نسل جدید دستگاه توالی یاب ژنومی NGS در دانشگاه علوم پزشکی اراک رونمایی شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۱ کد : ۲۶۸۷۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۴۶
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با استفاده از این دستگاه عوامل عفونی نوظهور و ناهنجاری‌های ژنتیکی در استان تشخیص داده می شود‌.
نسل جدید دستگاه توالی یاب ژنومی NGS در دانشگاه علوم پزشکی اراک رونمایی شد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در حاشیه ی این مراسم بیان کرد: شیوع آبله میمونی این هشدار را به ما می دهد که پاتوژن‌های نوظهور، هر روز جامعه انسانی را تهدید می‌کند و برای اینکه با این نوع بیماری‌ها مقابله کنیم نیاز است از تجهیزات به روز دنیا استفاده کنیم و قدرت شناسایی پاتوژن های جدید را روز به روز افزایش دهیم.
وی افزود: این دستگاه نه تنها در بحث علم پزشکی بلکه در خصوص مباحث بیوتروریسم، پدافند غیرعامل و همچنین اختلالات و بیماری‌های ژنتیکی کاربرد دارد.
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک از روزهای نخست شیوع کرونا با تکیه بر توان نیروی تخصصی ماهر و بومی و تجهیزات توانست ویروس کرونا را شناسایی کند که باعث برنامه ریزی برای موج های آتی و عملکردی مناسب و البته کاهش مدت زمان درمان باشد.
دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه به دلیل عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی اراک در بحران کرونا، تصمیم گرفته شد در این زمینه اعتماد بیشتری به اراک و متخصصان اراکی شود و به همین علت یکی از دستگاه هایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی ارسال شد به استان مرکزی و اراک فرستاده شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این دستگاه محصول کشور انگلستان بوده و توانایی دارد با بیشترین سرعت و کمترین ضریب اشتباه موارد را شناسایی و تفکیک کند.
وی یادآور شد: دکتر خوانساری نژاد که در دوران کرونا زحمات زیادی را کشیده اند که ضمن قدردانی از وی، امیدواریم آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه تقویت شده و بتوان ضمن ارائه خدمت به مردم استان مرکزی، به سایر استان های همجوار نیز خدمت رسانی نماییم.
دکتر جمالیان در پایان تاکید کرد: با اضافه شدن این دستگاه ضمن ارتقاء کیفیت مراحل درمان، در مراحل پیشگیری و پژوهشی نیز شاهد پیشرفت های خوبی خواهیم بود.


نظر شما :