تشخیص سریعتر واریانت های ویروسی با استفاده از به روزترین دستگاه توالی یاب

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۱ کد : ۲۶۸۸۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۱۴
یک متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با استفاده از این دستگاه می توان انواع ویروس ها را به سرعت شناسایی کرد.
تشخیص سریعتر واریانت های ویروسی با استفاده از به روزترین دستگاه توالی یاب

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد بیان کرد: بیماری های نوپدید و نوظهور ویروسی سلامت بشر را به چالش کشیده و شیوع کرونا نشان داد، واریانت های مختلف می تواند مدیریت این گونه بیماری ها را مختل کند.

وی افزود: زمانیکه یک واریانتی شکل می گیرد، روش های تشخیصی می تواند با تاخیر برای آن تولید شود اما روش های استاندارد طلایی روش های تشخیصی، روش توالی یابی ماده ژنومی است.

وی تاکید کرد: این روش در گذشته بسیار کند پیش می رفت، اما در نسل جدید این دستگاه ها با عنوان ngs  رونمایی شد که خود پلتفرم های خاص خود را دارد.

دکتر خوانساری نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاهی که توسط سازمان جهانی بهداشت به وزارتخانه و سپس به دانشگاه علوم پزشکی اراک واگذار شده، دارای تکنولوژی بسیار نوین حتی نسبت به مدل های برند خود(آکسفورد نانو پور) استفاده می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این دستگاه در عین حال زمان را  برای تشخیص ویروس های نوپدید و نوظهور و ویروسی هایی که  به تازگی در جامعه پدیدار شده را کوتاه و همچنین برای بررسی نقایص ژنتیکی مختلف نیز کاربرد دارد.

وی در پایان افزود: علیرغم اینکه تعداد محدودی از این دستگاه به کشور فرستاده شده به دلیل پتانسیل خوب دانشگاه علوم پزشکی اراک و عملکرد خوب در دوران کرونا، این دستگاه توالی یاب به اراک فرستاده شده و امیدواریم بتوانیم ضمن عملکرد مستقل به استان های مجاور نیز خدمات مناسبی ارائه نماییم.


( ۳ )

نظر شما :