پیروی از یک الگوی غذایی سالم، توجه به آلودگی های میکروبی و شیمیایی مواد غذایی کلید و راهگشای اصلی پیشگیری از سرطان

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۳ کد : ۲۷۰۵۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶۴
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با داشتن یک الگوی غذایی سالم و همچنین توجه به آلودگی های میکروبی و شیمیایی مواد غذایی می توان از خطر بروز سرطان های مختلف پیشگیری کرد.
پیروی از یک الگوی غذایی سالم، توجه به آلودگی های میکروبی و شیمیایی مواد غذایی کلید و راهگشای اصلی پیشگیری از سرطان

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر حامد جعفری بیان کرد: تقریبا یک سوم علت بروز سرطان ها مربوط به تغذیه و سبک زندگی از جمله رژیم غذایی نادرست، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف الکل و اضافه وزن و چاقی است.

وی ادامه داد: تغذیه و ر‌ژیم غذایی می تواند روند سرطانزایی را در هر مرحله از جمله متابولیسم مواد سرطان زا، سیستم دفاعی سلولی و میزبان، تمایز سلولی و رشد تومور، تغییر دهد.

وی تاکید کرد: کارسینوژن یا مواد سرطان زا از جمله حشره کش ها و علف کش ها، سموم قارچی، چربی های اشباع و جامد به خصوص چربی های گوشت قرمز، هیدروکربن های پلی سیکلیک آروماتیک (PAH) و نیترات و نیتریت می باشند و از طرف دیگر مهار کننده های سرطان نیز شامل آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها هستند.

وی ادامه داد: فیتوکمیکال ها در انواع سبزی ها و میوه ها با رنگ های متنوع وجود دارند که هر کدام از آنها نقش مفیدی در پیشگیری از بروز سرطان دارند به همین دلیل توصیه می شود که در رژیم غذایی از سبزی ها و میوه های با رنگ های متنوع استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مهم ترین و بهترین میوه ها و سبزی ها در پیشگیری از سرطان می توان به گوجه فرنگی، گریپ فروت، هندوانه، انواع توت ها و انگورها، آلوها، هویج، انبه، کدو حلوایی، طالبی، هلو، پرتقال، اسفناج، شلغم، کلم بروکلی، گل کلم، پیاز و سیر اشاره کرد که در یک رژیم با کالری متعادل روزانه حداقل ۳ الی ۴ واحد از سبزیجات و ۲ الی ۳  واحد از میوه های با رنگ های متنوع باید استفاده نمود.

وی تاکید کرد: از جمله موادی که باعث سرطان زایی به خصوص سرطان های دستگاه گوارش فوقانی و مجاری تنفسی می شود الکل است که مطالعات نشان داده اند مصرف الکل همراه با دخانیات اثرات بسیار شدیدتری در سرطان زایی خواهد داشت.

دکتر جعفری یادآور شد: چاقی و اضافه وزن هم از جمله عواملی است که می تواند باعث بروز سرطان های مختلفی در کل بدن شود.

وی اظهار کرد: رژیم هایی که از مواد غذایی تشکیل شده اند که قند خون را با سرعت بالا میبرند و محتوای قند ساده (مثل انواع شکر، مربا، عسل و هر غذایی که شکر به آن افزوده شده) بالایی دارند در بروز سرطان ها به خصوص سرطان کولون و مثانه نقش مهمی دارند.

وی اضافه کرد: گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس که حاوی نیتریت یا نیترات ها هستند و گوشت های کباب شده (به خصوص گوشت قرمز) در حرارت های بالا و روی زغال هم در تولید مواد سرطان زا بسیار نقش دارند.

وی تاکید کرد: مواد غذایی دودی و نمک زده به خصوص ترشیجات باعث افزایش بروز سرطان ها به ویژه سرطان معده  می شود و در خصوص غذاهای تراریخته مطالعات به نتیجه قطعی نرسیده اند و سرطان زایی این مواد غذایی در مطالعات مختلف تایید نشده است و آکادمی ملی علوم ایمنی، اعلام نموده که این محصولات هیچ خطر منحصر به فردی برای سلامتی انسان ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بسته بندی مواد غذایی نیز بسیار مهم است و ماده شیمیایی به نام بیس فنول در بسته بندی های پلاستیکی مانند بطری ها و ظروف وجود دارند که می توانند باعث مختل شدن عملکرد هورمونها و نیز اثرات سمی بر کبد و سرطانزایی داشته باشند؛ در گذشته مطرح میشد که این ترکیبات تنها در صورت حرارت دیدن، از پلاستیک آزاد می شود، اما امروزه گفته شده است که این ترکیب حتی در سرما نیز قابلیت آزاد شدن را دارد.


( ۱ )

نظر شما :