ساخت و عرضه داروهای ترکیبی فقط در داروخانه ها مجاز است

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۵ کد : ۲۷۰۶۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۶۲
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ساخت و عرضه داروهای ترکیبی فقط در داروخانه ها مجاز است و عرضه این نوع داروها در عطاری ها ممنوع است.
ساخت و عرضه داروهای ترکیبی فقط در داروخانه ها مجاز است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان بیان کرد: تهیه و آماده سازی داروهای ترکیبی (ساختنی)، یکی از وظایف مسئول فنی داروخانه بعنوان داروساز، است و عرضه به هرشکل آن در عطاری ها غیرمجاز و  ممنوع است.

وی افزود: مطابق قوانین مصوب، عطاری ها صرفا مجاز به عرضه گیاهان دارویی خام و فرآوری نشده، هستند لذا عرضه و فروش هرگونه فرآورده گیاهی به شکل قرص، شربت، کپسول، کرم، پماد و قطره توسط آنها، تخلف محسوب می شود.

وی تاکید کرد: ترکیب گیاهان دارویی، تجویز دارو و یا ارائه مشاوره دارویی توسط عطاران غیرقانونی است و نظارت بر این موضوع در بازدید از عطاری ها مورد توجه بازرسان است.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: عطاری‌ها تنها دارای مجوز ارائه خدمت برای فروش گیاهان دارویی، آن هم به صورت تک گیاه مفرده هستند و تجویز دارو برای مراجعان و فروش داروهای ترکیبی، خارج از اختیارات این صنف است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با هشدار به شهروندان مبنی بر این که داروهای گیاهی غیرمجاز در عطاری‌ها سلامتی را به خطر می‌اندازد، یادآور شد: ساخت و ترکیب هر گونه داروی گیاهی به صورت پودر، شربت، قرص، پماد و کپسول در محل عطاری ممنوع است و نیز عرضه و تبلیغ داروهای شیمیایی و گیاهی با عنوان داروهای ترک اعتیاد، خواب‌آور، اعصاب و روان، داروهای چاقی، لاغری، سقط جنین در عطاری‌ها ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.


( ۳ )

نظر شما :