بهداشت، علم و هنر دستیابی به سلامتی است

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۱ کد : ۲۷۱۸۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۵۶
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: فرد سالم کسی که در تمام ابعاد سلامت احساس رفاه کامل و آسایش کند.
بهداشت، علم و هنر دستیابی به سلامتی است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: بهداشت خانواده، بهداشت مادر و کودک، مبارزه با بیماریهای واگیردار، بهداشت مدارس، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای از جمله ابعاد و علوم مختلف بهداشتی هستند که نشان از اهمیت و ارزش موضوع بهداشت دارد.

وی افزود: بهداشت حرفه ای یکی از شاخه‌های علوم بهداشتی بوده که به مسائل و مشکالت شغلی می‌پردازد؛ در دهه‌های اخیر در کشورهای توسعه یافته بعلت نیاز روزافزون به حل مشکالت شغلی، رشد شایانی را به همراه داشته است و در کشورهای در حال توسعه نیز در جهت پایداری توسعه اقتصادی، اجتماعی، انسانی جایگاه ویژه‌ای را دارا می‌باشد.

وی تاکید کرد: بهداشت حرفه ای، علمی متشکل از علوم متنوع شامل مهندسی، اپیدمیولوژی مطالعه توزیع بیماری در جمعیت(فیزیک، آمار، زیست شناسی، میکروب، شناسی، شیمی، آناتومی، فیزیولوژی و سم شناسی) است.

وی افزود: علم و هنر تامین سلامت کارگران شغل های مختلف در برابر عوامل زیان آور محیط کار و اینکه فرد کارگر در کارهایی که متناسب با قابلیت های جسمانی و روانی اوست، مشغول به کار شود و همچنین پیشگیری از بیماری های شغلی و به حداقل رساندن حوادث شغلی از مهمترین اهداف بهداشت حرفه ای است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان تامین اجتماعی سازمان های متولی ایمنی و بهداشت حرفه ای در کشور هستند.

وی تاکید کرد: شناخت، بررسی و اندازه گیری عوامل زیان آور موجود در محیط کار و ارائه، طرح های کنترلی و بهسازی محیط، برنامه های مربوط به معاینات پزشکی کارگران، برنامه های مربوط به حفاظت و ایمنی، ایجاد امکانات درمانی و کمک های اولیه، برنامه های مربوط به آموزش بهداشت کارگران، برنامه های مربوط به تغذیه کارگران، مهمترین برنامه های بهداشت حرفه ای می باشند.


( ۲ )

نظر شما :