افزایش پیوند اعضاء و اهدا عضو افزایش با فرهنگ سازی

۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۸ کد : ۲۷۵۳۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۶۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افزایش تعداد اهداء عضو با تغییر نگرش مردم و مسئولین امکان پذیر است.
افزایش پیوند اعضاء و اهدا عضو افزایش با فرهنگ سازی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در اولین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی بیان کرد: امیدواریم با برگزاری جلسات متعدد توجیهی و آموزشی در این زمینه، نگاه مسئولین و مردم به مسئله اهداء عضو تغییر کرده و شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه باشیم.

وی افزود: اهداء عضو ماجرای عاشقی است و داستان سیاه ترین لحظه شبی است که طلوعی درخشان در پی دارد و مطمئنا یکی از سخت ترین لحظات برای هر انسانی است که در مورد یکی از عزیزترین افراد خانواده خود تصمیم گیری می کند.

وی تاکید کرد : افرادی که مستقیما با این موضوع در ارتباط اند این سختی را از نزدیک لمس کرده و با دست و پنجه نرم کرده اند.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: اما در آنسوی این ماجرا، افرادی هستند که با دریافت یک یا چند عضو، زندگی دوباره ای را شروع می کنند و نه تنها از شر بیماری راحت می شوند بلکه سبک زندگی شان نیز تغییر می کند و می توانند مانند سایر افراد به زندگی خود ادامه دهند.

متولی سلامت استان گفت: خوشبختانه در سال گذشته و سال جاری اتفاق خوبی در این زمینه در استان افتاده اما برای اینکه این اتفاقات خوب، تداوم داشته باشد نیازمند کمک و حمایت ادارات و دستگاه های اجرایی مختلف هستیم.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری دوره های توجیهی و آموزشی، آشنایی و فرهنگ سازی برای تصمیم گیری های به موقع و مناسب در زمان های حساس و طلایی احتمالی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: رضایت برای اهداء عضو یکی از اعضای خانواده به منزله دست روی دست گذاشتن کادر درمانی و خانواده او نیست و نباید اینگونه در جامعه تداعی شود که اگر فردی دچار مرگ مغزی شد، خانواده او کاری برای او انجام نداده اند بلکه برخی بیماران به مراحل درمانی پاسخ نداده و دچار مرگ مغزی می شوند که پس از رضایت اعضاء و معاینات دقیق کادر درمانی می توان،اعضاء آن را اهداء نمود.

دکتر جمالیان گفت: اکثریت موارد پیوند در مرکز استان انجام می شود اما در بسیاری از شهرستان ها نظیر دلیجان، محلات و غیره این امکان وجود دارد که با توجه به وجود آی سی یو، کار شناسایی را انجام و پس از هماهنگی با مرکز استان و واحد فراهم آوری اقدام به اعزام کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به زیرساخت های لازم در اراک امکان انجام عمل پیوند کلیه وجود دارد و مطمئنا اگر با همین شرایط پیش برویم، این عمل در آینده راه اندازی خواهد شد.


نظر شما :