رتبه استان مرکزی در اهداء عضو رتبه بسیار خوب است / بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار اهداء عضو هستند

۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۵ کد : ۲۷۵۳۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۰۰
نایب رئیس هیات مدیره انجمن اهداء عضو ایرانیان گفت: سالانه حدود ۳ هزار نفر با اعضای سالم مرگ مغزی می شوند که فقط ۱ هزار نفر اهداء عضو می کنند.
رتبه استان مرکزی در اهداء عضو رتبه بسیار خوب است / بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار اهداء عضو هستند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر امید قبادی در اولین دوره ی آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوند استان مرکزی بیان کرد: سالانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که طبق آمار جهانی نصف این تعداد یعنی 2 هزار و 500 نفر تا 4هزار نفر قابلیت اهدائ عضو دارند.
وی تاکید کرد: حدود 3 هزار نفر با اعضای سالم مرگ مغزی می شوند که از این تعداد تنها هزار نفر اعضای خود را اهدا می کنند.
دکتر قبادی در ادامه خاطرنشان کرد: هر فردی که دچار مرگ مغزی می شود 8 عضو  سالم دارد که می تواند اهداء کند اما ممکن است به دلیل اتلاف زمان برای اخذ رضایت و پایین آمدن کیفیت اعضاء به وسیله سموم مغزی، حداقل 3 عضو قابلیت اهداء پیدا می کنند.
نائب رئیس هیات مدیره انجمن اهداء عضو ایرانیان گفت: با توجه به آمارهای گفته شده حدود 6 هزار عضو در سال اهداء نمی شود و به صورت کاملا سالم خاکسپاری می شود که آمار بالا و البته قابل تاملی است.
وی تاکید کرد: این تعداد عدم اهداء در حالی است که متاسفانه روزانه 7 الی 10 نفر در کشور جان خود را در لیست انتظار و عدم دریافت اعضای مورد نیاز از دست می دهند.
وی افزود: سالانه 3 هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو به آنها از بین می روند که اگر نصف موارد ذکر شده به بیماران نیازمند اهداء می شد، کسی در لیست انتظار فوت نمی کرد.
دکتر قبادی گفت: استان مرکزی قبل از سال جاری در رتبه ی متوسط و حتی در سال های قبل از آن در رتبه های ضعیف و بسیار ضعیف قرار داشت اما در 3 ماهه نخست امسال و 8 اهداء عضوی که صورت گرفته به شرط تداوم جایگاه این استان را به رتبه بسیار خوب ارتقاء یافته است.
وی افزود: طبق گزارشات بدست آمده 88 درصد از شناسایی بیماران مرگ مغزی در بیمارستان ولیعصر اراک، 10 درصد در سایر بیمارستان های اراک و مابقی در کل شهرستان ها اتفاق افتاده که نشان دهنده ی آموزش و تخصیص تیم های تخصصی در سراسر استان است.
وی تاکید کرد: در سال گذشته از 92 نفری که سطح هوشیاری زیر 6 داشته اند،17 نفر مرگ مغزی اعلام و از این تعداد 10 نفر رضایت دادند که متاسفانه 2 نفر آنها نیز قبل از عمل پیوند، جان خود را از دست دادند.
دکتر قبادی گفت: خوشبختانه آمار شناسایی و رضایت از خانواده ها در استان مرکزی حدود 60 درصد ثبت شده که آمار نسبتا قابل قبولی است.
راه اندازی واحد فراهم آوری در اراک، ارتقاء دانش رضایت گیری، افزایش تعداد کوردیناتور، آزاد کردن مسئول هماهنگ کننده، تغییر کاربری واحد شناسایی به فراهم آوری و ایجاد ساختار پیوند کلیه در مرکز استان از جمله مهمترین پیشنهادات نائب رئیس هیات مدیره انجمن اهداء عضو ایرانیان بود.


نظر شما :