سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم

۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۶ کد : ۲۷۵۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۳۴
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: ارتقاء سلامت، بهداشت و دسترسی آسان به خدمات بهداشتی و درمانی هدیه‌ انقلاب اسلامی به مردم استان  مرکزی بوده است.
ارتقاء سلامت میراثی ماندگار از چهل سالگی انقلاب به مردم

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه اراک با بیان این مطلب افزود: بی شک یکی از نیاز‌های همه انسان‌ها حفظ سلامت و ارتقای آن در تمام دوره‌های زندگی است که باید در اولویت قرار گیرد، موضوعی که در سال‌های قبل از انقلاب مردم شهر و روستا‌ها و مناطق محروم از آن بی بهره بودند و یا دسترسی به امکانات بهداشتی مشکل بود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش بهداشت و درمان و ارتقاء سلامت مردم قدم‌های موثری برداشته شد.

وی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و تحولات ایجاد شده در بخش بهداشت و درمان کشور، سهم استان مرکزی نیز برای بهره مندی کم نبود و وضعیت امروز در حوزه بهداشت و درمان نشان از پیشرفت و توسعه امکانات زیر بنایی و تجهیزات پزشکی دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: کمبود و یا نبود امکانات و زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی در استان مرکزی قبل از انقلاب یکی از مشکلات استان در بخش بهداشت و درمان بوده است، اما با پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت پزشکی استان تغییر کرد و در بخش زیربنایی، تربیت پزشکان، واحد‌های خدمات درمانی و دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی وضعیت ما متفاوت شده است و استان، در سطح پیشرفته به همشهریان خدمات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: پیش از وقوع انقلاب اسلامی در کل استان مرکزی ۴۰۰ تخت بیمارستانی وجود داشته است، ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۲۲۰۰ تخت در سطح استان وجود دارد که افزایش بیش از ۵ برابری در این حوزه کاملاً چشمگیر است.

دکتر جمالیان گفت: امروز و در آستانه چهل‌سالگی انقلاب در تمامی حوزه‌های سخت‌افزاری درمان اعم از تعداد بیمارستان‌ها، تخت‌های بیمارستانی و ... پیشرفت چشمگیری در استان داشته‌ایم، چنانکه بسیاری از بیماران کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی برای درمان به ایران آمده و خود را به تیغ پزشکان حاذق این مرز و بوم می‌سپارند.

وی اظهار داشت: دستاوردهای حوزه درمانی و بهداشت در دوران بعد از انقلاب در مقایسه با قبل از انقلاب از رشد چشم‌گیری برخوردار بوده است به طوری که تعداد بیمارستان‌های استان در قبل از انقلاب در کل استان مرکزی ۶ بیمارستان بوده است که خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر ۲۱ بیمارستان در سطح استان به ارائه خدمات درمانی به هموطنان عزیزمان می‌پردازند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: سلامت به عنوان اصلی مهم پس از پیروزی انقلاب در استان مرکزی مورد توجه قرار گرفت به طوری که امروزه در تمامی شهرهای استان حداقل یک بیمارستان و در کلانشهر اراک ۸ بیمارستان وجود دارد تا مردم در هر نقطه از این مرز و بوم از عدالت سلامت برخوردار باشند.

وی بیان کرد: در حال حاضر پروژه بیمارستانی ۵۲۰ تختخوابی حضرت ولی عصر(عج) اراک از مهمترین پروژه های استان می باشد که در حال حاضر این طرح ملی  ۶۳ درصد پیشرفت داشته است که انشالله با همت مسئولین تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.

دکتر جمالیان اضافه کرد: در پیش از انقلاب اسلامی در استان مرکزی در حدود ۳۰۰ پزشک بیماران را درمان می‌کردند که بسیاری از آنان اهل ایران نبوده و از کشورهایی نظیر هندوستان، پاکستان، فیلیپین و حتی افغانستان برای درمان بیماران به ایران می آمدند، که به دلیل عدم داشتن تخصص لازم، عدم آشنایی با زبان فارسی و فرهنگ مردم ایران مشکلاتی هم برای ما ایجاد کرده بودند،  اما خوشبختانه در حال حاضر تعداد پزشکان در استان مرکزی به بیش از 2 هزار نفر رسیده که از این تعداد بیش از ۳۰۰ نفر متخصص و بیش از ۵۰ نفر فوق تخصص در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند که شاهد نوعی انقلاب در حوزه درمان هستیم.

وی عنوان داشت: خوشبختانه در بحث اورژانس پیش بیمارستانی پیشرفت‌های قابل‌ توجهی در مقایسه با پیش از انقلاب وجود دارد، به طوری که در قبل از انقلاب کمتر از ۲۰ آمبولانس غیر مجهز در کل استان مرکزی وجود داشت که این تعداد امروزه به بیش از ۱۰۰ آمبولانس مجهز ارتقا پیدا کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: همچنین بیش از ۸۰  مرکز فوریت پزشکی در سطح استان به صورت پایگاه های شهری و جاده ای به ‌صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات به هموطنان عزیزمان مشغول‌ می باشند و در حوادث و زمانی که دردمندی به ارائه خدمات درمانی پیش بیمارستانی نیازمند باشد، این عزیزان با بهترین و مجهز ترین امکانات خود را بر بالین بیماران و مصدومین می‌رسانند.

وی گفت: با راه‌اندازی اورژانس هوایی استان، می‌توان در کمترین زمان ممکن و در نقاط دورافتاده خدمات اولیه و اورژانسی را به افراد ارائه داد که این مهم بسیار جای افتخار دارد و حسرتی بود که سالها انتظار آن را می کشیدیم.

دکتر جمالیان افزود: مراکز درمانی برای بیماران خاص همچون بیمارستان آیت‌الله خوانساری جهت درمان بیماران سرطانی از چند سال قبل شروع به فعالیت کرده و اخیراً با کمک خیرین فاز ۲ این بیمارستان با ۱۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح شد تا بیش ‌از پیش بیماران سرطانی از سطح استان و استان‌های همجوار را تحت پوشش خود قرار دهد و انشاالله با کمک خیرین حوزه سلامت و همشهریان عزیزمان در صدد احداث فاز سوم این مرکز تخصصی می باشیم.

وی اظهار داشت: دو بخش در استان جهت درمان بیماران قلبی در حال فعالیت می باشند که با بیش از ۱۰۰ تخت بیمارستانی به این طیف از بیماران ارائه خدمات می‌کنند؛ همچنین مجموع تخت‌های بیمارستانی جهت بیماران مراقبت‌های ویژه (ICU) به ۷۰ تخت می‌رسد که پیشرفت بسیار خوبی را در این زمینه داشته‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: وجود ۴۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۴۴ مرکز خدمات جامع روستایی حکایت از برکات چهل ساله انقلاب اسلامی می باشد، همچنین در حال حاضر ۲۷۶ خانه بهداشت در روستاهای استان فعال است که جمعیت ۲۸۰ هزار نفری روستاهای استان را تحت پوشش قرار می دهند و نبض سلامت را در روستاها به جریان می اندازند.

وی عنوان داشت: دانشگاه  علوم پزشکی اراک برای اولین بار و پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۶ تعداد ۶۰ دانشجوی پزشکی پذیرش کرد؛ از آن زمان تاکنون تعداد بسیاری فارغ‌التحصیل تنها از این دانشکده به جامعه پزشکی کشور پیوستند و به مداوای بیماران پرداختند.

دکتر جمالیان در پایان گفت: در حال حاضر ۳۲۵۴ دانشجو در ۵۱ رشته (۱۲ رشته دستیاری تخصصی، ۱۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۲۱ رشته مقطع کارشناسی، 2 رشته مقطع PHD و دانشجوی دکترای عمومی، دندانپزشکی و کاردانی) در حال آموزش در ۷ دانشکده دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشند، تا در آینده ای نزدیک بتوانند به عنوان نیروهای تخصصی در حوزه سلامت به کشور عزیزمان خدمت کنند.

کلید واژه ها: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی دکتر سید محمد جمالیان


نظر شما :