زئونوز، بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان

۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۶ کد : ۲۷۶۷۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۵۸
رییس گروه مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: زئونوزها دسته ای از بیماری است که قابل انتقال از حیوان به انسان و از انسان به حیوان می باشند.
زئونوز، بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی منصوری بیان کرد: بیماری هایی که از انسان به حیوانات منتقل می شوند محدود بوده، اما بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند طیف وسیعی از بیماری های عفونی با عوامل باکتریایی ویروسی، باکتریایی قارچی و انگلی را شامل می شوند.

وی افزود: در سالیان اخیر به واسطه به هم خوردن تعادل اکولوژی و دستکاری غیر منطقی طبیعت توسط انسان سیمای اپیدمیولوژیک زئونوزها بهم خورده و بعضاباعث اپیدمیهای گسترده در مناطق اندمیک و بومی شدن بیماری در مناطق غیر آندمیک گردیده است.

وی تاکید کرد: از دیگر عوامل مهم گسترش این بیماری ها به گسترش ارتباطات جهانی، تجارت مواد غذایی با منشاء حیوانی و نقل و انتقال وسیع حیوانات در سطح جهان میتوان اشاره نمود.

دکتر منصوری در ادامه خاطرنشان کرد: این بیماری ها از طریق تماس مستقیم،تماس غیر مستقیم، انتقال از طریق ناقلین، انتقال از طریق غذا، منقل می شود.

وی افزود: دلایل شایع انتقال این بیماری از طریق غذا شامل فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، گوشت یا تخم مرغ کامل پخته نشده، میوه و سبزیجات خام آلوده به مدفوع حیوان آلوده، و همچنین تغییرات آب و هوایی، مصرف بی مورد آنتی بیوتیک ها در انسان و مصرف آنتی بیوتیک ها در دام ها در افزایش سریع بیماری تأثیر دارند.

رییس گروه مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تمایل جامعه به نگهداری حیوانات در منزل همه آحاد جامعه را در معرض خطر ابتلاء به بیماری های زئونوز قرار می دهد اما برخی  نظیر روستاییان، کشاورزان، دامداران، کارکنان کشتارگاه ها و افرادی که در صنایع فعالیت می کنند در معرض خطر هستند.

وی توصیه کرد: از فراورده های دامی مورد تایید سازمان های مرتبط بخصوص سازمان دامپزشکی فراورده های لبنی پاستوریزه استفاده و گوشت کاملا پخته شده مصرف نمایید.

دکتر منصوری در پایان افزود: از تجمع زباله ها و نخاله ها در اطراف محل زندگی خود داری نمایید،همچنین در طی مسافرت تماس با دام و سایر حیوانات نداشته باشید،به حیوانات اهلی نزدیک نشوید و از خوردن آب چشمه یا رودخانه خودداری نمایید و در صورت مشاهده سگ های بدون صاحب به شهرداری و دهیاری اطلاع رسانی کنید.


( ۲ )

نظر شما :