زمان طلایی در کاهش سطح هوشیاری ناگهانی بسیار مهم است

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۶ کد : ۲۸۳۳۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۲۸
رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یکی از علل کاهش ناگهانی سطح هوشیاری، عوارض قلبی و عروقی است.
زمان طلایی در کاهش سطح هوشیاری ناگهانی بسیار مهم است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر محمد پروهان بیان کرد: لازم است در مواجهه با چنین شرایطی همه افراد آمادگی لازم احیای اولیه بیماران را داشته باشند چراکه حداقل فاصله زمانی حضور همکاران اورژانس بر بالین بیمار، باعث از دست رفتن زمان طلایی می شود.

وی افزود: بروز کاهش هوشیاری ناگهانی از عوارض و علایمی است که ممکن است گاه و بیگاه در اطرافیان خود مشاهده کنیم که می تواند سکته های قلبی یکی از دلایل آن باشد.

وی تاکید کرد: در زمان مواجهه با فردی که دچار کاهش سطح هوشیاری شده، ابتدا باید با صدا کردن فرد نسبت به سطح هوشیاری آن اطلاع کامل را بدست آورد تا با خواب آلودگی اشتباه گرفته نشود.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اگر کاهش سطح هوشیاری مسلم شد و علایمی چون تغییر محل کره چشم و یا خارج شدن کف از دهان مشاهده گردید، در قدم اول باید تنفس بیمار چک شود و با نزدیک کردن صورت به دهان و بینی بیمار و همچنین مشاهدی قفسه سینه بیمار می توان از نظم در تنفس فرد بیمار مطمئن شد.

دکتر پروهان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بیمار تنفس نداشت به سرعت و بدون فوق وقت باید عملیات احیاء را آغاز کنید و همچنین اگر در این زمان توانایی چک کردن نبض بیمار را نداشتید نیز باید به سرعت عملیات احیاء را آغاز کنید.

وی افزود: طبق دستورالعمل ها برای احیاء چنین بیمارانی، ماساژ قلبی مهمترین عامل نجات بخش و بازگشت حیات برای  این بیماران خواهد بود به همین دلیل دانستن این اطلاعات برای همه افراد جامعه لازم و ضروری است.

این متخصص طب اورژانس گفت:  زمان طلایی از لحظه وقوع ایست تنفسی و قلبی شروع شده و تا رسیدن تیم اورژانس و احیا کننده ممکن است این زمان که نهایتا 2 الی 3 دقیقه است  از دست رفته و بیمار جام خود را از دست بدهد.

دکتر پروهان گفت: حتی اگر بیمار در صورت عدم انجام احیاء اولیه در زمان طلایی در زمان پس از زمان طلایی به زندگی برگردد ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیری چون اختلالات حسی-حرکتی و یا شناختی و حتی هوشیاری در بیمار به صورت مادام العمر باقی بماند.

وی افزود: برای انجام احیاء لازم است با ماساژ قفسه سینه سعی در برقرای جریان خون در بیمار داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در این مرحله باید دست ها را به هم گره بزنیم به طوریکه آرنج ها کاملا صاف باشد و در یک سوم انتهایی قفسه سینه(نه شکم) با فشردن به سمت پایین در سیکل های منظم بطوریکه حداقل 100 ضربه در دقیقه وارد شود را انجام می دهیم.

وی افزود: همانطور که وجود یک کپسول آتش نشانی در هر منزلی به غیر از وجود پایگاه آتش نشانی در شهر لازم و ضروری است، داشتن آمادگی و مهارت ماساژ قلبی و احیاء قلبی و تنفسی بیمارانی که دچار افت و کاهش ناگهانی سطح هوشیاری می شوند برای همه لازم و ضروری است.


( ۱۹ )

نظر شما :