پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۲ کد : ۲۸۳۸۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۸۷
دکتر سید محمد جمالیان در پیامی ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر بر رشد و پرورش نوزادان گفت: همانطور که شعار امسال این هفته "آموزش و حمایت" نامگذاری شده، باید با آموزش و حمایت از مادران شیرده، میزان افزایش استفاده از شیر مادر را روز به روز بیشتر و بیشتر کرد.
پیام رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر جمالیان گفت: شیر مادر بهترین، مفیدترین و تاثیرگذارترین ماده غذایی برای کودک است.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

شیر مادر علاوه بر تغذیه نوزاد از او محافظت نیز می کند، شیر مادر مملو از ترکیبات زنده از جمله سلول های بنیادی، گلبول های سفید و باکتری های مفید و همچنین سایر مؤلفه های فعال زیستی مانند آنتی بادی ها، آنزیم ها و هورمون ها است که همگی به مبارزه با عفونت، جلوگیری از بیماری و همچنین در رشد طبیعی نوزاد تاثیر بسزایی دارد.

تحقیقات نشان داده نوزادانی که به طور انحصاری در شش ماه اول زندگی خود از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر از سایر نوزادان از بیماری های گوارشی (مشکلات معده و روده )، سرماخوردگی و آنفولانزا، عفونت گوش و قفسه سینه رنج می برند.

در همه‌گیری بیماری کرونا تغذیه نوزادان با شیرمادر دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد که ضمن افزایش سطح ایمنی بدن در برابر این بیماری، امنیت غذایی را تضمین کرده و تغذیه را در جوامع بهبود بخشیده و نابرابری‌ها را کاهش خواهد داد.

شیر مادر به طور خاص رشد نوعی باکتری را تشویق می کند، که باکتری های مفیدی هستند که می توانند بسیاری از باکتری های گرم منفی و انگل ها را مهار کنند، در حقیقت، تفاوت چشمگیر بین باکتریهای موجود در روده نوزادان تغذیه شده با شیر مادر و نوزادان تغذیه شده با شیر خشک وجود دارد.

به طور کل شیر مادر روی خواب نوزاد، مزایای مادام العمر تغذیه با شیر مادر برای نوزادان، دارا بودن فاکتورهای رشدی که بهترین حالت رشد اعضای بدن کودک را تضمین می کند و چندین و چند فایده دیگر از مهمترین مزایای استفاده از شیر مادر است.

بی شک هدف از نامگذاری این هفته به نام "هفته ی ترویج تغذیه با شیر مادر " تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

اینجاب عقیده دارم تغذیه با شیر مادر زیربنای سلامت و بقای زنان و کودکان و پایه و اساس توسعه و آینده کشور است و به همین خاطر از مادران این دیار و مرز و بوم می خواهم با تغذیه فرزند خود با شیر خودشان،آینده ی این کشور راتضمین کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

و من الله توفیق

دکتر سید محمد جمالیان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک

دوازدهم مرداد ماه ۱۴۰۱


( ۱ )

نظر شما :