سرطان پستان دومین عامل نگران کننده در سلامت زنان

۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۱ کد : ۲۹۵۷۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۱۶
کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سرطان پستان پس از سرطان ریه دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان بین زنان است.
سرطان پستان دومین عامل نگران کننده در سلامت زنان

به گزارش وب دا مرکزی، بهار شاه محمدی بیان کرد: حدود 20 درصد مبتلایان به سرطان پستان در عرض 5 سال می‌میرند و تنها راه کاهش این تعداد تشخیص زودهنگام این بیماری است.

وی افزود: این بیماری در کشور در صدر سرطان‌های زنان قرار دارد بطوریکه بر اساس آخرین گزارش کشوری موارد جدید مبتلا به سرطان، میزان بروز آن در صد هزار نفر از جمعیت زنان کشور ۴۳.۰۲ و در زنان استان مرکزی این میزان ۴۱.۷۲ در صد هزار نفر جمعیت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل کمبود دانش در خصوص علت ایجاد این بیماری، تشخیص زودهنگام آن همچنان اثر بخش‌ترین شیوه برای کنترل آن به حساب می‌آید، تاکید کرد: در صورت تشخیص زودهنگام بیماری و درمان دقیق و مناسب، احتمال درمان قطعی سرطان پستان وجود دارد.

شاه محمدی در ادامه یادآور شد: غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان از سال ۱۳۹۶ در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی استان بر اساس دستورالعمل کشوری اداره سرطان وزارت بهداشت کلیه زنان ۳۰ سال و بالاتر طبق جدول ارزیابی دوره‌ای فراخوان و معاینات لازم توسط شخص دوره دیده انجام می‌گردد.

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: با رعایت اصول خودمراقبتی در سرطان پستان می‌توان ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش داد.


( ۳ )

نظر شما :