برگزاری پنجاه و یکمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی

۰۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۵ کد : ۲۹۹۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۶۳
پنجاه و یکمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی با حضور معاون ساسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک و دیگر اعضاء برگزار شد.
برگزاری پنجاه و یکمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این جلسه گفت: غفلت از مدیریت پیشگیری در حوزه بهداشت و درمان پیامدهای نامیمونی دارد که یکی از آن ها افزایش شمار بیماران است.

بهروز اکرمی افزود: امکان ساخت مراکز درمانی و بیمارستانی همیشگی نیست و باید چرخه بیماری و راهکارهای تقویت حوزه پیشگیری مدیریت بهینه شود.

وی اظهار داشت: کم تحرکی و نداشتن تغذیه سالم از عوامل بیماری در جامعه است که برای رفع این مهم باید اعضای کارگروه در راستای وظیفه سازمانی خود تلاش کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: برخی دستگاه های اجرایی استان مبنای تصمیم سازی های کارگروه سلامت هستند که با عضویت در این کارگروه باید به مقوله تحرک بخشی توجه ویژه شود.

وی عنوان کرد: پایه های کارگروه سلامت و امنیت غذایی باید برنامه های خود در این حوزه را به دبیرخانه اعلام کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه گفت: این دانشگاه در طول یک سال اخیر از بیمه های استان مبلغی دریافت نکرده است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: با وجود بدهی 350 تا 400 میلیارد ریالی دارویی دانشگاه، تمام نیاز بیماران تهیه و در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: تهیه دارو با شرایط اقتصادی به سختی تامین می شود و دانشگاه علوم پزشکی باید اقلام دارویی را به صورت نقد خریداری کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: مدیریت دارویی تنها راهکار برون رفت از شرایط کنونی است و بیماران باید با برنامه درمانی، مصرف دارو خود را مدیریت کنند.

دکتر جمالیان در پایان بیان کرد: با وجود همه تنگناهای مالی، اخیراً مراکز درمانی مختلف و بخش های مناسبی در سطح استان راه اندازی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: 40 درصد از انواع سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

دکتر جواد نظری افزود: سرطان ها بعد از سکته مغزی، دومین عامل مرگ و میر به شمار می روند.

وی اظهار داشت: در 40 سال اخیر با تلاش مجموعه وزارت بهداشت، 20 سال به طول عمر مردم کشور افزوده شده است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی تاکید کرد: برنامه ملی سلامت زیرساختی حیاتی در کشور محسوب می شود و اصل پیشگیری در اولویت این برنامه است.

وی بیان کرد: بر اساس نقشه سرطان کشور که در سال 93 در استان ها عملیاتی شد، وضعیت سرطان در استان مرکزی نگران کننده نیست؛ در این نقشه سرطان کشور به پنج گروه تقسیم شد، که استان مرکزی در دومین گروه استان ها از نظر کمتر بودن شیوع سرطان قرار دارد.

دکتر نظری در پایان گفت: یک هزار و 742 سرطان در استان به ثبت رسید که از این تعداد 939 نفر مرد و 803 نفر زن هستند.

گفتنی است ارایه اقدامات در خصوص تغذیه سالم توسط دانشگاه علوم پزشکی، عملیاتی شدن مشارکت دستگاه های متولی در تدوین سند کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و ارسال اقدامات دستگاه های استان برای پویش مقابله با سرطان از جمله مصوبات این جلسه بود.

کلید واژه ها: کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی


نظر شما :