برخورد با عطاری های متخلف بازدارنده نیست

۰۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۳۰۰۵۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۸۴
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک : در روزهای همه گیر شدن آنفلوانزا چه نکاتی را رعایت کنیم ؟ مدیرگروه بیماریهای مرکز بهداشت استان : رعایت پروتکل های بهداشتی همگی راهکارهای مقابله با انواع بیماری هالی مُسری است و کرونا و آنفولانزاء و غیره نیز تفاوتی ندارد . به گزارش وب دا مرکزی،دکتر علی منصوری گفت : استفاده از ماسک و مایعات تا پرهیز از حضور در اماکن عمومی و خود درمانی راهکارهای پیشگیری از بیماری های مُسری است. او مردم را بر پوشاندن دهان و بینی با ماسک برای کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید دارد . وی تاکید کرد: شستشوی مداوم و مکرر دست ها (ترجیحاً با آب و صابون و به طریقه صحیح ) از دیگر نکاتی است که بر آن تاکید شده است. دکتر منصوری در ادامه خاطر نشان کرد : نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت کردن،استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و البته بنا به تشخیص و تجویز پزشک نیز می تواند راه گشاء باشد . مدیرگروه بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان با تاکید بر عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک و این توضیح که این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری های ویروسی تاثیری ندارندگفت:پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات از جمله مواردی است که مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا بر آنها تاکید کرده است.
برخورد با عطاری های متخلف بازدارنده نیست

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برخورد با عطاری هایی که تخلف می کنند، کافی نیست و آنها پس از مدتی به کار خود ادامه می دهند.

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر امانی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، ۸۵۷ مورد بازرسی از سوی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت پذیرفت که در پی آن ۸۰ عطاری متخلف نیز پلمپ شدند.

وی افزود: در ۶ ماهه اول امسال هم ۸۰ مورد بازرسی از این صنوف صورت پذیرفته و با همکاری پلیس اماکن، تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی ۲۰ عطاری متخلف پلمپ شدند.

وی تاکید کرد:  نارسایی‌های کبدی و کلیوی، فشار خون، قند خون، مشکلات پوستی و در بعضی موارد مرگ مصرف کنندگان این دارو‌های غیرمجاز و قاچاق از جمله عوارض جبران ناپذیر آنهاست.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک هم عرضه هر نوع داروهای شیمیایی در عطاری‌ها را ممنوع اعلام کرد و گفت: عرضه انواع قرص‌های چاقی و لاغری قاچاق، دارو‌های سقط جنین، دارو‌هایی حاوی مخدر‌های روان گردان، ترامادول و متادون از جمله تخلفات این واحد‌های صنفی است.

دکتر عباس علیمرادیان افزود:  ۲۲۲ واحد صنفی عطاری در این شهر فعالیت می‌کنند که به جرأت می‌توان گفت تعداد زیادی از آن‌ها اقدام به عرضه غیرمجاز دارو و ملزومات بهداشتی قاچاق، دست ساز و فاقد سیب سلامت می‌کنند.

وی گفت: عرضه انواع قرص‌های چاقی و لاغری قاچاق و دست ساز، دارو‌های سقط جنین، دارو‌هایی حاوی مخدر‌های روان گردان، ترامادول و متادون از جمله تخلفات این واحد‌های صنفی است که تنها موظف به عرضه گیاهان دارویی هستند.

وی تاکید کرد: با اینکه اکثر واحد‌های متخلف بار‌ها جریمه و پلمپ شدند، اما به دلیل عدم حمایت اتاق اصناف اراک و نبود قوانین با ضمانت اجرای کافی متخلفان دوباره اقدام به تخلف می‌نمایند.

رییس اتاق اصناف اراک هم از الزام دارندگان پروانه کسب عطاری به عرضه گیاهان دارویی خشک تاکید کرد و افزود: طبق تعهد، در صورتی که هرگونه دارو عرضه کنند پروانه کسب آن‌ها ابطال خواهد شد.

مددی اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره ۳۸۲۰ شکایات خود را مطرح کنند تا در کمترین زمان ممکن بررسی و با متخلفان برخورد شود.


( ۳ )

نظر شما :