سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک:

مردم نگران تامین دارو نباشند تدابیر لازم اندیشیده شده است / دانشگاه علوم پزشکی اراک با کمترین بدهی به شرکت‌های دارویی وارد سال جدید می‌شود

۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۳ کد : ۳۱۴۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۷۰۵
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تدابیر لازم برای ذخیره دارویی استان تا نیمه نخست سال جدید اندیشیده شده است و مردم نگران تامین دارو نباشند.
مردم نگران تامین دارو نباشند تدابیر لازم اندیشیده شده است / دانشگاه علوم پزشکی اراک با کمترین بدهی به شرکت‌های دارویی وارد سال جدید می‌شود

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص عملکرد داروخانه‌ها و تامین دارو، افزود: با توجه به بررسی و پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تامین دارویی مناسبی در اراک و استان برای ایام نوروز تدارک دیده شده و تا نیمه نخست سال ۹۸ نیز دخیره دارویی در داروخانه‌های دولتی وجود دارد.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی اراک از معدود دانشگاه‌ها در سطح کشور است که با کمترین بدهی به شرکت‌های دارویی وارد سال جدید می‌شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: داروخانه‌های شبانه روزی در ایام نوروز فعالیت دارند و در شهرستان‌های شازند، تفرش و آشتیان که داروخانه شبانه روزی ندارند نیز هماهنگی های لازم با داروخانه‌های روزانه انجام شده تا مردم از لحاظ تامین دارو در ایام تعطیل مشکلی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: در ایام نوروز کارخانه‌های مواد غذایی به جز مواد لبنی و آب تعطیل هستند که بازرسی لازم بر عملکرد این کارخانه ها در ایام تعطیل انجام خواهد شد.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: بازرسی‌های مرتب از داروخانه‌های خصوصی و دولتی در ایام نوروز پیش بینی شده و کشیک‌ها آمادگی لازم را دارند و حداقل ۴ کشیک این امر خدمات رسانی را انجام می‌دهند.

وی گفت: ۱۱۲ داروخانه خصوصی و ۱۲ باب داروخانه دولتی در سطح استان وجود دارد که در سالجاری تا بهمن ماه ۷۵۸ بازرسی از آنها صورت گرفته و کمتر از ۱۰ مورد به تعزیرات ارجاع داده شده اند؛ ۸ شرکت پخش دارو نیز در استان فعالیت دارند که ۵۲ مورد بازرسی از آنها انجام گرفته است.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: ۳۱۲ واحد تولیدی مواد غذایی و ۴۰۰ واحد تولیدکننده لوازم آرایشی در استان وجود دارد که هزار و ۷۴۵ بازدید از کارخانه‌های مواد غذایی و ۹۶۳ مورد بازرسی از کارخانه های لوازم آرایشی و بهداشتی صورت گرفته است.

وی در خصوص عطاری‌ها نیز گفت: بازرسی از عطاری‌ها بر عهده ما نیست، عطاری‌ها مجاز به فروش گیاه خشک و عرقیجات هستند که در این رابطه یک خلاء قانونی وجود دارد که سبب بروز مفسده شده است؛ نظارت عطاری‌ها بر عهده اصناف است که متاسفانه اتاق اصناف در این رابطه همکاری لازم را انجام نداده است.

دکتر علیمرادیان تاکید کرد: از مجموع ۱۰۰ عطاری ۷۵ عطاری مورد بازرسی قرار گرفته و به افراد متخلف دستورات لازم داده شده است، اعتقاد بنده بر این است که این برخوردهای سلبی فایده ندارد و تلاش می کنیم از سال بعد عطاری‌ها زیر بیرق اتاق اصناف قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بهداشتی بر مواد غذایی از 15 اسفند در اراک آغاز شده و با چهار نوبت کاری تلاش می شود مواد غذایی سالم به دست مردم برسد.

 

 

در ایام ‌تعطیلات عید نوروز هشت مرکز درمانی شبانه روزی  فعال هستند / شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ شکایت خود را اعلام کنند

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: در ایام ‌تعطیلات عید نوروز هشت مرکز درمانی شبانه روزی  فعال هستند که این فعالیت برای مراکز جامع سلامت شهر و روستا با حضور پزشک پیش بینی شده است.

دکتر جواد نظری افزود: در ایام‌ تعطیلات نوروز 9 مرکز درمانی با 2 پزشک کشیک و هشت آزمایشگاه فعال هستند.

وی اظهار داشت: برای آسایش شهروندان 11 مرکز دندانپزشکی در تعطیلات نوروز به ارایه خدمات می پردازند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: به منظور شکایت در خصوص موارد بهداشتی، تعذیه و محیط ناسالم شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ شکایت خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: در طرح سلامت نوروزی تشدید نظارت‌ها را برای اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و سامانه آبرسانی از 15 اسفند تا 20 فروردین داریم که در این زمینه 85 بازرس، هفت نیروی ستادی و 12 نفر در آزمایشگاه آب و آزمایشگاه مواد غذایی فعال هستند.

دکتر نظری عنوان کرد: سال گذشته میانگین تعداد اکیپ‌های بازرسی در طول برنامه 20 مورد بود، برای اطلاع‌رسانی هم تا پایان سال دو برنامه رادیویی، سه برنامه تلویزیونی، نصب بنر و بیلبورد و غیره انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از  11 هزار و 661 مورد مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بهداشتی، 18 هزار و 596 بازرسی انجام شده یعنی درصد بازرسی‌ها 134 درصد بوده که دو هزار و 588 اخطار کتبی، 308 مورد ارجاع به مراجع قضایی و 93 مورد تعطیلی در ایامی که بازرسی ویژه بوده، انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: 6 هزار و 142 مورد اماکن عمومی داشتیم که 8 هزار و 331 بازرسی معادل 127 درصد بازرسی انجام شده که 483 اخطار، 21 مورد ارجاع به مراجع قضایی و هفت مورد تعطیلی داشته‌ایم، از 115 اماکن بین‌راهی 408 مورد بازرسی معادل 363 درصد انجام شده که 84 اخطار، 16 مورد ارجاع به مراجع قضایی و 9 مورد هم تعطیل شدند.

 

 

سوختگی و آسیب به سر و صورت و چشم بیشترین آسیب ها در چهارشنبه آخر سال است

 

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: سقوط از بلندی، تشدید آسم و مسمومیت با مواد شوینده از جمله حوادثی است که در روزهای آخر سال در خانه تکانی اتفاق می افتد.

دکتر بهمن صادقی سده افزود: زنان، کودکان و سالمندان بیشتری گروه سنی هستند که در معرض این آسیب های احتمالی قرار دارند و با آگاه سازی می توان از شدت خسارت به آنان جلوگیری و خود مراقبتی را توسعه داد.

وی اظهار داشت: 13 درمانگاه عمومی، 66 مرکز خدمات دندانپزشکی و 2 مرکز رادیولوژی در تعطیلات نوروز در اراک آماده ارایه خدمات درمانی و بهداشتی هستند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: تیم های درمانی اراک از 18 اسفندماه آماده ارایه خدمات به مردم در بخش های مختلف هستند.

وی ادامه داد: خدمات درمانی و بهداشتی لازم در تمامی بیمارستان های استان در ایام تعطیلات انجام می شود و نیروهای درمانی با شیفت کاری پیش بینی شده آماده ارایه خدمات به هموطنان و مراجعین هستند.

دکتر صادقی سده گفت: در ایام تعطیلات حداقل دو مرکز رادیولوژی فعال است که اطلاع رسانی می شود، همچنین انجام زایمان های بی درد نیز مطابق برنامه، مشابه روزهای غیرتعطیل به قوت خود باقی هستند، همچنین خدمات بخش خون، هماتولوژی و آنکولوژی و رادیوتراپی مطابق برنامه ریزی انجام می شود.

وی در پایان بیان کرد: سوختگی و آسیب به سر و صورت و چشم بیشترین آسیب ها در چهارشنبه آخر سال است، برهمین اساس سعی شده یکی از متخصصین چشم از ظهر روز سه شنبه به شکل مستمر در اورژانس چشم پزشکی حاضر باشد.

 

 

فعالیت و آمار سمن‌های حوزه سلامت استان مرکزی افزایش می‌یابد

 

معاون اجتماعی و رییس مرکز اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست، گفت: 40 حادثه منجر به قطع نخاع امسال در اراک اتفاق افتاد که همگی در نقاط شهری بوده است.

دکتر ریتا ظهیری افزود: این نوع آسیب ها می تواند با آموزش های مناسب کاهش یابد تا به سبب بروز این مشکلات جامعه متحمل خسارت مالی سربار و افت کیفیت زندگی حادثه دیده نشود.

وی اظهار داشت: باید تلاش شود تا با رعایت نکات ایمنی در آیین هایی نظیر چهارشنبه آخر سال از بروز آسیب های غیرقابل جبران جلوگیری گردد؛ با توجه به مخاطرات چهارشنبه آخر سال همکاری و همیاری رسانه ها و سازمان های مردم نهاد با حوزه درمان می تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.

معاون اجتماعی و رییس مرکز اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه فعالیت و آمار سمن‌های حوزه سلامت استان مرکزی افزایش می‌یابد، بیان کرد: بسترهای مشارکت مردمی در حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی توسعه می‌یابد.

وی عنوان داشت: در حوزه امور اجتماعی، آموزش سازمان های مردم نهاد وجود دارد، سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت اقدامات بسیاری خوبی انجام داده و همواره کمک کننده هستند.

دکتر ظهیری ادامه داد: در استان مرکزی 380 سمن وجود دارد که 26 سمن معادل 6.9 درصد اختصاصی در حوزه سلامت هستند، در استان سمن های بیماری های خاص، ام اس، سرطان، بیماری های مادرزادی، اوتیسم، ناشنوایی، نابینایی، معلولیت جسمی و حرکتی، ضایعات نخاعی، بیماران هموفیلی و کلیوی وجود دارند.

معاون اجتماعی و رییس مرکز اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان عنوان کرد: سمن حمایت از بیماران مبتلا به سوختگی، سمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی و سمن اهدای عضو ایرانیان با پیگیری دانشگاه در حال تاسیس است.

کلید واژه ها: نشست خبری معاونین دانشگاه علوم پزشکی اراک


نظر شما :