اجرای کمپین واکسیناسیون تکمیلی و غربالگری بیماری  سل در پناهندگان و مهاجرین خارجی

۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۵ کد : ۳۱۷۰۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۹۷
رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کمپین واکسیناسیون فلج اطفال، سرخک و سرخجه، کووید ۱۹ و غربالگری بیماری سل در جمعیت پناهندگان و مهاجرین خارجی از دهم دی ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است.
اجرای کمپین واکسیناسیون تکمیلی و غربالگری بیماری  سل در پناهندگان و مهاجرین خارجی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی منصوری در جلسه آموزشی شیوه نامه های برنامه عملیاتی واکسیناسیون تکمیلی و بیماریابی سل که برگزار گردید با بیان اینکه کلیه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت پناهندگان همانند جمعیت ایرانی بصورت رایگان می باشد، بیان کرد: استان مرکزی به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان می باشد که با توجه به وضعیت بهداشتی درمانی جمعیت اتباع نیازهای بهداشتی این جمعیت از بدو ورود در اولویت کاری بهداشت و درمان بوده و همیشه در جهت ارتقای  شاخص های بهداشتی دراین جمعیت ها برنامه ریزی های لازم انجام می شود.

وی افزود: کمپین در دو مرحله انجام می شود مرحله اول کمپین واکسیناسیون از دهم دی ماه لغایت 30 دی ماه 1401و مرحله دوم بیماریابی سل از بهمن ماه لغایت فروردین 1402 سال صورت می پذیرد.

دکتر منصوری افزود: این خدمات شامل واکسن خوراکی فلج اطفال در کودکان زیر 15سال، تزریق واکسن سرخک و سرخجه در کودکان 9 ماهه تا 15ساله و غربالگری سل در افراد بالای 12 سال و مکمل ویتامین آ در کودکان زیر 5 سال که در مراکز و پایگاه های سلامت بهداشت سراسر استان در دسترس می باشد.

وی به هدف برنامه که آشنا نمودن اتباع غیرایرانی با واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی برای تداوم دریافت خدمات در دراز مدت می باشد اشاره کرد و افزود: نقش رابطین سلامت مرتبط با اتباع جهت شناسایی و ارجاع مهاجرین به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در این طرح بسیار قابل توجه می باشد.

رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی نیز با اشاره به واکسیناسیون و بیماریابی خانه به خانه گفت: این روش در مناطقی که اتباع حاضر به مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و یا خانه های بهداشتی نیستند یا دسترسی به این مراکز سخت است با مراجعه تیم های سیار واکسیناسیون در همان محل اقامت انجام می شود.

وی افزود: تیم سیار متشکل از سه تا چهار نفر خواهد بود که شامل فرد واکسیناتور، فرد رابط سلامت که ترجیحا از اتباع غیرایرانی باشد، ثبات و راننده می باشد و مناطق غیرپوشش تیم سیار متشکل از سه نفر است که این افراد در مناطق از قبل تعیین شده و طبق برنامه زمانبندی شده روزانه به خانه ها مراجعه و ضمن اطلاع رسانی و آموزش، خانواده را ترغیب به مراجعه به مراکز مورد نظر برای دریافت خدمات می نمایند و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر جهت اعضای تیم عملیاتی الزامی می باشد.

دکتر منصوری در پایان افزود: بدین منظور جلسه آموزشی شیوه نامه برنامه عملیاتی واکسیناسیون تکمیلی و بیماریابی سل بصورت حضوری جهت کارشناسان مسئول بیماری های واگیر شهرستان، رئیس گروه آموزش سلامت، مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت، رئیس گروه گسترش، رئیس گروه بهداشت مدارس، مسئول روابط عمومی، کارشناس سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان، کارشناس امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری، با حضور معاون بهداشتی و معاون فنی مرکز بهداشت استان برگزار شد.

 

گیتا نادری، خبرنگار وبدا مرکزی - معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک


( ۲ )

نظر شما :