تبعات و عوارض سالخوردگی جمعیتی نباید در پشت پرده مسائل اقتصادی پنهان شود

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۰ کد : ۳۴۲۸۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۵۵
متولی سلامت استان مرکزی در پیامی در راستای اهمیت بحران سالخوردگی گفت: نیروی انسانی موتور محرکه آینده کشور است و مطمئنا جامعه سالخورده مشکلات زیادی را به خصوص در حوزه سلامت متحمل خواهد شد.
تبعات و عوارض سالخوردگی جمعیتی نباید در پشت پرده مسائل اقتصادی پنهان شود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر امانی در این پیام آورده است: با توجه به اینکه رئیس جمهور محترم شخصا ریاست ستاد ملی جمعیت را عهده دار شده است نشان از اهمیت موضوع دارد، لذا ما باید به مقوله نسل و جوانی جمعیت به عنوان یک راهبرد اساسی توسعه کشور نگاه کنیم.
وی ضمن ابراز  نگرانی بحران سالخوردگی جمعیت و کاهش نرخ باروری در استان مرکزی گفت: جلسات قرارگاه جمعیت دانشگاه باید با حضور اعضای آن و کمیته های تخصصی بسیار منسجم و پربار برگزار گردد و دانشگاه علاوه بر برنامه های خود جلسات قرارگاه جوانی جمعیت و اجرای قانون را در اولویت کاری خود قرار دهند.
وی بیان کرد: شاخص های ارزیابی دانشگاه ها در قالب "کارنامه جوانی جمعیت" و ارزیابی دستگاه های اجرائی در استان در قالب "رویداد جایزه ملی" بر اهمیت موضوع برنامه جوانی جمعیت در همه سطوح دانشگاه اهمیت موضوع را یاد آور می شود.
دکتر امانی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بیشترین تکالیف اجرائی را در قانون جوانی جمعیت بر عهده دارد  و خوشبختانه با توجه به اجرای ماده های قانونی و در دست اقدام در طرح جایزه ملی جوانی جمعیت به عنوان دستگاه برتر انتخاب گردید و در رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور توسط وزارت بهداشت در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز رتبه خوب  و قابل قبولی را دریافت کردند که این مساله مسئولیت این حوزه را دو چندان نموده است.که در حوزه دانشگاه انتظار می رود هوشیار سازی و گفتمان سازی در خصوص تبعات سالخوردگی جمعیت و بحران کاهش جمعیت به صورت ملموس در بدنه حاکمیتی و مخصوصا در دانشگاه اتفاق افتد. معاونت غذا و دارو مطابق با ماده های موظفی خود و در بحث جمع آوری داروهای منجر به سقط جنین باید به جد وارد میدان گردد و در صورتی که حتی یک قلم نیز داروی سقط یافت گردد آن واحد بدون اخطار پلمپ شود و در جلسات قرارگاه اقدامات انجام شده  و موانع پیش رو برای طراحی مداخلات و برنامه ریزی  گزارش گردد و در انعکاس خبری اجرای قانون جوانی جمعیت  ؛ روابط عمومی دانشگاه  با صدا و سیمای استان  همکاری بیشتری داشته باشند و اقدامات انجام شده در حوزه دانشگاه به تصویر کشیده شود و باعث ایجاد انگیزه در مردم گردد. الگوهای موفق جمعیتی معرفی شوند چرا که تبعات و عوارض سالخوردگی جمعیتی نباید در پشت پرده مسائل اقتصادی پنهان شود. 
 در خصوص اهمیت استعانت از نیروهای فعال مردمی در بیانات مقام معظم رهبری نیز تبلور یافته است که " هر زمان که از مردم کمک خواسته شده است و مردم پای کار بودند کار جلو رفته است"  لذا انتظار می رود در برنامه جوانی جمعیت نیز از ظرفیت  جبهه مردمی جمعیت و خیرین کمک گرفته شود و "مجمع خیرین" مختص جوانی جمعیت راه اندازی و سازماندهی گردد.  
از طرفی حفظ وضعیت موجود جمعیتی نیز بسیار مهم و در اولویت قرار دارد به عنوان مثال مطابق با آمار ارائه شده در سال گذشته 6543 نفر در بازه سنی 20-40 سال در حوادث ترافیکی فوت کرده اند که آمار تکان دهنده ای می باشدکه افراد فوق سرمایه ای برای جوانی جمعیت بوده اند 
وی با بیان اینکه بیش از یکسال از اجرای قانون  جوانی جمعیت می گذرد افزود: می بایست فعالیت ها منسجم تر و عملی تر برنامه ریزی و اجرا شود و همه متولیان امر تمام تلاش خود را در پیشبرد این هدف به کار ببندند.  
ریاست دانشگاه علوم پزشکی اراک مشارکت  نهادهای متولی اجرای قانون و بخش های مختلف جامعه در این هدف مهم، همسو با منویات مقام معظم رهبری را در این زمینه ضروری خواند و افزود: بهبود بحران جمعیت ودستیابی به اهداف ، نیازمند همکاری از حوزه های مختلف برای پشتیبانی از اقدامات و مبانی قانون جوانی جمعیت است، به نحوی که سازمان ها و نهادهای مختلف با کمک ظرفیت های هر مجموعه، در این مسیر سهیم شوند.


( ۱ )

نظر شما :