در اولین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی در سال ۱۳۹۸ مطرح شد:

چارچوب مدون قانونی برای فعالیت عطاری ها استان تدوین می شود / عطاری بدون مجوز فعالیت باید تعطیل شوند

۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۲۳ کد : ۳۶۷۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۳۳۹
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تمام واحدهای عطاری استان که مجوز فعالیت در این حوزه را ندارند، باید تعطیل شوند.
چارچوب مدون قانونی برای فعالیت عطاری ها استان تدوین می شود / عطاری بدون مجوز فعالیت باید تعطیل شوند

به گزارش وب دا مرکزی، بهروز اکرمی در اولین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی در سال 1398، افزود: نمی توان با سلامت مردم برای کسب سود برخی افراد سودجو بازی کرد و باید این مهم در دستور کار دستگاه های متولی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واحدهای عطاری بدون مجوز را احصا و نتیجه را به کارگروه سلامت اعلام کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: ظرف یک ماه آینده چارچوب مدون قانونی برای فعالیت عطاری ها استان تدوین می شود.

وی عنوان داشت: تخلف در مجموعه عطاری ها موجب نگرانی شده است و باید برای این مهم چاره اندیشی صورت گیرد.

اکرمی ادامه داد: تا زمانی که در جامعه تقاضا مصرف داروهای گیاهی وجود دارد زمینه ارتکاب جرم هم هست، بنابراین لازم است ساز و کار قانونی برای فعالیت عطاری ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: سازمان صمت، اتاق اصناف و دانشگاه علوم پزشکی استان برای این کار، چارچوب معینی را تعریف کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار داشت: رعایت بهداشت در مناسبت های مختلف باید برای مردم اطلاع رسانی و با آگاهی دادن به جامعه از هزینه های سرسام آور درمان کاست.

وی بیان کرد: برای طبخ نان با میزان سبوس استاندارد نباید سطح سبوس انواع نان شامل سنگگ از 5 درصد، تافتون 10 تا 12 درصد و نان بربری 16 تا 18 درصد کمتر باشد.

اکرمی در پایان عنوان داشت: کارخانجات آرد با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند، بنابراین باید بازدید از این واحدها به صورت مستمر انجام شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه گفت: عرضه داروهای گیاهی در برخی از عطاری ها منجر به برخی مسمومیت ها شده است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: نظارت بر این واحدها در شرح وظایف دانشگاه نیست، اما چون با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد از اصناف، نیروی انتظامی و قوه قضاییه انتظار همکاری وجود دارد.

وی اظهار داشت: سوم اردیبهشت ماه پنج شهردار از شهرهای مختلف کشور عمان و چهار نفر از وزارت بهداشت این کشور به اراک سفر خواهند کرد و از درمانگاه خیرساز شهر مهاجران بازدید به عمل می آورند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک هدف از این سفر را بازدید از دستاوردهای اجتماعی شدن سلامت در استان دانست و تصریح کرد: احداث این درمانگاه خیرساز در استان نمادی از اجتماعی شدن سلامت است و باید اذعان داشت که اکنون در شهر مهاجران چندین مجمع و محله سلامت بسیار فعال هستند.

وی بیان کرد: این مجامع و محله های سلامت نقش به سزایی در سلامت فردی افراد و به تبع آن جامعه ایفا می کند و بازدید این شهرداران عمانی نیز الگوپذیری اجتماعی شدن سلامت در استان و پیاده سازی این دستاورد بزرگ در کشور عمان است.

دکتر جمالیان با اشاره به شعارهای هفته سلامت نیز گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت  مقوله سلامت می طلبد مبحث پیشگیری مقدم بر درمان را در استان نهادینه کنیم و همچنین مشکلات سلامت روان و افسردگی در سنین نوجوانی و جوانی را بررسی و تدابیر ویژه ای در این خصوص بیندیشیم.

وی افزود: در هفته سلامت باید در ادارات نیز تبلیغات لازم صورت گیرد و پکیج های آموزشی و خودمراقبتی نیز میان کارکنان ارگان ها توزیع شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان با اشاره به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، بیان کرد: انجام برنامه های مداخله ای لازم در راستای کنترل عوامل مخاطره آمیز بیماری ها و نقش موثر فیبر موجود در مواد غذایی از جمله سبوس گندم در آرد استحصالی در پیشگیری از بروز برخی بیماری ها به ویژه دستگاه گوارش باید در دستور کار قرار گیرد و میزان مجاز درصد سبوس گیری برابر حداقل های تعیین شده در استاندار ملی لحاظ شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در ادامه این جلسه گفت: برنامه های هفته سلامت باید در همه شهرستان های استان اجرا شود و از تمرکز در مرکز استان باید جلوگیری کرد.

غلامرضا فتح آبادی افزود: توسعه برنامه سلامت باید در ادارات دولتی نیز انجام شود تا بخش اداری استان نیروهای شاداب و با طراوت داشته باشد.

وی بیان کرد: 23 درصد جامعه از نبود بهداشت روانی رنج می برند که با تداوم برنامه های بهداشتی می توان این آمار را کاهش داد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار داشت: 95 درصد از داروهای سال 2025 غیرشیمیایی خواهد شد و این مطالبه در جامعه جدی تر باید پاسخ داده شود.

وی در پایان تصریح کرد: از 20 هزار عطاری موجود در کشور 15 هزار واحد از آن ها غیرمجاز هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این جلسه گفت: سبوس در نان منبع سرشار ویتامین ب است که کمبود آن منجر به برخی بیماری ها می شود.

دکتر جواد نظری افزود: باید سطح سبوس گیری از پنج تا هفت درصد به هشت تا 12 درصد برسد تا نان با سطح سبوس بالا به دست مردم برسد.

گفتنی است هفته سلامت (1 تا 7 اردیبهشت ماه 1398) با شعار " مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت " همزمان در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

کلید واژه ها: کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی


( ۱ )

نظر شما :