سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک:

از ظرفیت خیرین و سمن ها در راستای ارتقای سلامت و فرهنگ سازی سلامت استفاده می شود

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۶ کد : ۳۸۲۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۹۱
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: باید از ظرفیت خیرین و سمن ها در راستای ارتقا سلامت جامعه بیش از پیش استفاده کنیم.
از ظرفیت خیرین و سمن ها در راستای ارتقای سلامت و فرهنگ سازی سلامت استفاده می شود

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست هم‌اندیشی با خیرین حوزه سلامت استان مرکزی، افزود: با توجه به اینکه در هفته سلامت هستیم بحث فرهنگ‌سازی سلامت از جمله مهم‌ترین مسائلی است که سمن‎‌ها باید بیشتر به آن بپردازند؛ اقدامات خوبی در بحث اجتماعی شدن سلامت پس از شروع برنامه تحول نظام سلامت داشتیم.
وی اظهار داشت: بضاعت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بحث ارتقا سلامت مردم حداکثر ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد این مبحث به حوزه‌هایی خارج از وزارت بهداشت مرتبط می باشد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: از جمله حوزه هایی که به طور مستقیم در سلامت مردم نقش دارند، جهاد کشاورزی است که باید در زمینه تغذیه سالم و کنترل میزان باقی‌مانده سموم نقش مهمی ایفا کند.
وی عنوان داشت: ورزش و جوانان استان نیز در زمینه تحرک که از جمله مشکلات جامعه صنعتی است و در رفع نواقص چاقی که به علت کم‌تحرکی ایجاد می‌شود، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هم در زمینه سفیران سلامت اقدامات خوبی انجام داده که در بستر فرهنگ‌سازی می‌تواند به ما کمک کند.
وی ادامه داد: مشکلات عدیده‌ای که در چند سال آینده با آن درگیر هستیم بیماری‌های غیرواگیر است، تاکنون بیشترین مشکلات در زمینه بیماری‌های واگیر بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه اقدامات خوبی داشته به طوری که اکنون شاهد بیماری‌های واگیر نیستیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: جامعه صنعتی امروز، ما را به سمتی برده که تهدید بیماری‌های غیرواگیر به تدریج خود را اپیدمی نشان می‌دهد به همین سبب اگر اکنون برنامه‌ای نداشته باشیم در چند سال آینده هزینه‌های بسیاری صرف می‌شود، لذا لازم است سمن‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی سلامت هم کمک کنند.
وی تصریح کرد: مرکز بهداشت اقداماتی از جمله آزمایشات غربالگری برحسب جنسیت و کنترل رایگان فشارخون، قندخون، دیابت و چربی افراد بالای ۳۰ سال را انجام می‌دهد که در استان مرکزی بیش از ۷۵ درصد در این زمینه پیشرفت داشته ایم و پرونده الکترونیک سلامت هم تشکیل شده است.
دکتر جمالیان افزود: یکی از مشکلات کنونی مقاومت در برابر آموزش است از جمله موادغذایی کم‌کالری و کم‌ارزش که مصرف می‌شود، اما سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.
وی اظهار داشت: در استان مرکزی ۲۶ سمنی که در حوزه درمانی فعالیت می‌کنند هم باید در بحث‌های فرهنگ سلامت ورود پیدا کرده و به ما کمک کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: معضل سالمندی و بیماری‌های مربوط به آن هم از جمله مشکلاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ میزان امید به زندگی در کشور ما افزایش پیدا کرده اکنون به سمتی می‌رویم که میزان افراد سالمند جامعه در استان مرکزی هم روبه افزایش است.
وی تصریح کرد: سالمندان نیاز به حمایت‌ دارند که باید به معنای واقعی سلامت جسمی، روانی و معنوی آنها تامین شود.
دکتر جمالیان در پایان گفت: در زمینه سلامت جسمی اقداماتی خوبی انجام شده، اما در زمینه روحی و نشاط اجتماعی باید بیشتر فعالیت کنیم که این مورد در جوانان و افراد سالمند در مراکز درمانی بیشتر دیده می‌شود، اما در کنار مشکلات موجود وظیفه مهم ما حمایت و تامین نیازهای سالمندان است.
گفتنی است در پایان این نشست پدر مرحوم حامد فتاحی از اقدامات و فعالیت های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک و کادر مرکز آموزشی درمانی آیت الله خوانساری قدردانی کرد. 

کلیدواژه‌ها: خیرین حوزه سلامت استان مرکزی نشست هم اندیشی هفته سلامت سال ۱۳۹۸ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر سید محمد جمالیان


نظر شما :