به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایرانی:

آشنایی با ویروس HPV / زگیل تناسلی

۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۷ کد : ۳۸۵۵۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۳۳
زگیل تناسلی که توسط ویروس HPV منتقل می شود از شایعترین بیماری های مقاربتی در جهان است که برخی از انواع این ویروس به بیماری سرطان دهانه منجر می شود که خوشبختانه سرطانی با شیوع کم است.
آشنایی با ویروس HPV / زگیل تناسلی

به گزارش وب دا مرکزی؛ دکتر پری میرشفیعی، مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه خوشبختانه سرطان دهانه رحم برعکس سرطان پستان که از شایعترین سرطان ها در جهان، کشور و استان است، سرطان شایعی نیست، گفت: برخی از انواع ویروس های HPV، با سوش های ۶ و ۱۱ که از سوش های رایج هستند، باعث زگیل تناسلی می شوند و سوش های ۱۶ و ۱۸ بسیار پرخطر هستند و منجر به سرطان دهانه رحم و واژن می شوند.
وی افزود: علائمی همچون خونریزی های غیرطبیعی واژینال (در فواصل دوره ای)، ترشحات بدبوی واژینال، داشتن درد در هنگام نزدیکی از جمله علائمی هستند که در صورت مشاهده هریک از آن علایم لازم است، فرد برای تشخیص علت، به مراکز بهداشتی مراجعه نماید.
دکتر میرشفیعی ادامه داد: غربالگری HPV از افراد واجدالشرایط(سن ۳۰ تا ۴۹ سال و هر ۱۰ سال یکبار) نمونه برداری انجام می شود و برای آزمایش تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی به آزمایشگاه مورد تایید آزمایشگاه مرجع سلامت ارجاع می شود.
وی بیان کرد: روشهای تشخیص  HPV زنان، تست پاپ اسمیر-کولپوسکوپی، pc و تست مولکولی است که در مراکز خدمات بهداشتی درمانی در سطح استان غربالگری و انجام می شود.
وی گفت: خانم های ۲۰ سال به بالا که متاهل هستند لازم است هر ۳ سال یکبار مراجعه نمایند و تست پاپ اسمیر را انجام دهند.
دکتر میر شفیعی با اشاره به اینکه این ویروس بیشتر از طریق تماس های جنسی نزدیک و داشتن شرکای جنسی مختلف انتقال می یابد؛ توصیه به خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی، عدم استفاده از وسایل شخصی مشترک و... همچنین توصیه به تزریق واکسن گارداسیل نمود.
وی گفت: تزریق واکسن گارداسیل برای گروه های سنی نوجوانان بخصوص دخترهای نوجوان حدوداً ۱۲ ساله و همچنین پسرهای نوجوان تا سن زیر ۲۰ سال) که اثرگذاری بهتر و بیشتری دارد و می تواند در پیشگیری از ابتلا به این ویروس موثر باشد.
مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در راستای اجرای طرح غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم که از سال ۱۳۹۶ در کشور در حال انجام است، خانم های ۳۰ تا ۵۹ سال که از نظر جنسی فعال هستند، می توانند معاینه و تست پاپ اسمیر را به صورت رایگان در مراکز بهداشتی انجام و در صورت نیاز و بنابر تشخیص آزمایشگاهی، هر ۲ سال یکبار برای پیگیری های مجدد غربالگری شوند.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: بیش از ۹۸ درصد ساکنین استان مرکزی در سامانه سیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت هستند و از سال ۱۳۹۶ تاکنون با ۴ فاز اجرای غربالگری کنسرسرویکس بیش از ۹۰ درصد خانم های گروه هدف در طرح تشخیص زود هنگام سرطان غربالگری شده اند؛ همچنین از بانوانی که بنابر تشخیص پزشک، لازم بوده است هر ۲ سال یکبار به مراکز بهداشتی مراجعه نمایند؛ حدود ۱۵.۵ درصد در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ مورد سنجش قرار گرفته اند.


نظر شما :