سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشست خبری هفته سلامت عنوان کرد:

سال ۹۸ کمبود دارو نخواهیم داشت / آمار سرطان در استان مرکزی بحرانی نیست

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۱ کد : ۳۸۶۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۵۴
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی در سال ۹۸ در زمینه تامین داروهای مورد نیاز با هیچ گونه مشکلی مواجه نخواهد بود.
سال ۹۸ کمبود دارو نخواهیم داشت / آمار سرطان در استان مرکزی بحرانی نیست

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست خبری هفته سلامت با اصحاب رسانه استان مرکزی، افزود: با توجه به تحریم ها و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، خوشبختانه استان مرکزی در سال جاری در تامین دارو با کمبودی رو به رو نخواهد بود و دانشگاه علوم پزشکی، داروهای مورد نیاز در بخش بستری را برای 6 ماه آینده در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون در بین مردم شوق جمع آوری دارو وجود دارد و این افزایش تقاضاهای غیرمنطقی، بسیار نگران کننده خواهد بود؛ مردم ما امروز در زمینه مصرف صحیح داروهای مورد نیاز آگاهی کافی ندارد و گاهاً بدون داشتن نسخه از پزشک مربوطه، اقدام به خرید دارو می کنند که این موضوع نه نتها به نفع دولت نیست، بلکه مردم هم ضررهای بسیاری خواهند کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه بیان کرد: متاسفانه امروزه در فضای مجازی نگرانی هایی مبنی بر افزایش آمار بیماری سرطان به دلیل وجود مراکز صنعتی متعدد در استان مرکزی مطرح شده است و متاسفانه این موضوع بسیاری از مردم را رنج می دهد؛ بر اساس جدیدترین آمار برنامه ثبت سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان سرطان در کل کشور 158.41 به ازای هر صد هزار نفر است، در حالی که در استان مرکزی این آمار 114.62 به ازای همان تعداد نفر است و این نشان می دهد که آمار سرطان در استان مرکزی در وضعیت بحرانی و خطرناک قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه سرطان هایی که در حال حاضر در استان مرکزی شایع تر از دیگر سرطان ها هستند با موضوع آلودگی هوا هیچگونه ارتباطی ندارند، اضافه کرد: بر اساس مطالعات علمی می بایست آلودگی های ناشی از مراکز صنعتی، بیشترین نقش را در بروز سرطان های مربوط به دستگاه تنفسی بدن داشته باشند، در حالی که هم اکنون سرطان های پستان و معده شایع ترین نوع سرطان در استان مرکزی هستند و این موضوع به خوبی نشان می دهد که نگرانی اخیر مردم در این مورد بی جهت و از روی بی اطلاعی است.

دکتر جمالیان عنوان کرد: در حال حاضر سیاست گذاری های دنیا به سمت و سوی مسائل بهداشتی و توجه به امور پیشگیری از بروز انواع بیماری ها در حرکت است.

وی ادامه داد: به جهت اهمیت توجه به بحث سلامت، هفتم آوریل هر سال تحت عنوان روز جهانی بهداشت نامیده می شود و در این هفته موضوعاتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به سلامت جامعه مربوط می شود، به طور پررنگ دنبال می شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک، شعار هفته سلامت را در سال جاری  "مراقبت های اولیه بهداشتی، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت" بیان کرد و گفت: خوشبختانه در کشور ما در راستای دسترسی عادلانه به موضوعات سلامت محور، اقدامات خوبی صورت گرفته است و از زمانی که برنامه تحول نظام سلامت در کشور به مرحله اجرا در آمده است، به موضوع سلامت توجه خاصی شده است و هم اکنون بسیاری از افراد حاشیه نشین به امکانات بهداشتی دسترسی خوبی دارند.

وی، ارتقای فرهنگ سلامت و توجه به امور آموزشی در این حوزه را نیازمند همکاری و حمایت های برون سازمانی دانست و اضافه کرد: امروز جامعه ما در عصری صنعتی به سر می برد و متاسفانه یکی از بزرگترین معضلات ما در حال حاضر بیماری های غیر واگیر است؛ بیماری های غیر واگیر، هدیه دنیای صنعتی امروزه به مردم است که هزینه های بسیار زیادی را به مراکز درمانی تحمیل می کند.

دکتر جمالیان با بیان اینکه بسیاری از بیماری های غیر واگیرِ ناشی از آلودگی های صنعتی قابل پیشگیری هستند، افزود: هم اکنون به این موضوع توجه کافی نمی شود و ما می بایست در کنار سرمایه گذاری در زمینه توسعه مراکز درمانی، بیمارستانی و امکانات تشخیصی و درمانی، منابع و سرمایه های خود را نیز در زمینه پیشگیری از بروز این گونه از بیماری ها به کار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بستر سازی های خوبی را در حوزه توسعه سلامت در کشور انجام داده است، بیان کرد: امروز در استان مرکزی با شکل گیری مراکز جامع سلامت، توسعه خانه های بهداشت و بکارگیری نیروهای جدید در حوزه سلامت، دسترسی عموم مردم به امکانات بهداشتی با سهولت بیشتری انجام می گیرد و مردم خود می توانند با مراجعه به این مراکز، مراقبت های بهداشتی و غربالگری را انجام دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: طرح های سلامت محور در تمامی حوزه ها و با پوشش وسیعی در سطح استان انجام شده است و با شکل گیری مرکز درمان بیماری های صعب العلاج در مرکز آموزشی درمانی آیت الله خوانساری، مشکل بسیاری از بیماران هم در این زمینه مرتفع شده است.

وی بر لزوم آگاه سازی مردم در استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی تاکید کرد و گفت: بسیاری از سرطان ها در مراحل  اولیه قابل شناسایی هستند، اما متاسفانه به دلیل ناآگاهی برخی از مردم در خصوص درمان اینگونه از بیماری ها، بسیاری از مواقع، زمانی به مراکز درمانی مراجعه می شود که بیماری به شدت پیشرفت کرده است و فرآیند درمان با پیچیدگی خاصی مواجه شده است. 

دکتر جمالیان اظهار کرد: علیرغم اینکه در حوزه آموزش و آگاه سازی مردم نسبت به پیشگیری و درمان انواع بیماری ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و در رسانه ها و مطبوعات نیز هشدارهای لازم در این زمینه به مردم داده شده است، متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از مردم در برابر این توصیه ها مقاومت می کنند و به نکاتی که به اطلاع آنان می رسد، توجه کافی ندارند.

وی با بیان اینکه تغییر فرهنگ مردم در مقابل انواع بیماری ها و رعایت نکات پیشگیرانه، نیازمند گذر زمان است و فرآیندی پیچیده دارد، افزود: توجه به حوزه پیشگیری و بهداشت نباید فقط به هفته سلامت محدود شود و باید در تمامی روزهای سال نسبت به این موضوع توجه ویژه داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک، اجتماعی شدن بحث سلامت را یکی از بهترین دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت در کشور برشمرد و بیان کرد: در گذشته بیشتر مطالبات در حوزه سلامت، متوجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و با اجرایی شدن این طرح، همه متوجه شدند که بحث سلامت موضوعی برون بخشی است و وزارت بهداشت در صورتی که با تمام ظرفیت های خود به موضوع سلامت بپردازد، تنها می تواند 25 درصد از بحث سلامت جامعه را پوشش دهد و 75 درصد از بحث تحقق سلامت به خدمات سایر دستگاه ها و ارگان ها برمی گردد.

وی تاکید کرد: ما بنابر تکلیفی که براساس برنامه ششم توسعه داریم، می بایست هر ساله 10 درصد از خدمات قابل واگذاری خود را به این بخش اختصاص بدهیم و ما در نظر داریم تا با بهره مندی از ظرفیت های بخش خصوصی، بیشتر فعالیت های خود را بر روی نقش های نظارتی متمرکز کنیم؛ واگذاری خدمات دندانپزشکی با تعرفه دولتی و کلینیک های PHC به بخش خصوصی نمونه ای از اقدامات در جهت بهره مندی از ظرفیت های این بخش است.

دکتر جمالیان در ادامه با اشاره به اقدامات خوبی که در اواخر سال گذشته در راستای تکمیل و بهره برداری از ساختمان جدید مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر(عج) اراک صورت گرفته است، گفت: اخذ وام از بانک ملت یکی از بهترین اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد و طبق برآوردهای ما در سال گذشته تکمیل ساختمان این بیمارستان به اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان نیاز داشت که با توجه به شرایطی که در سال جاری با آن مواجه هستیم، تکمیل این ساختمان به حدود 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی، تکمیل ساختمان جدید مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر(عج) را یکی از خواسته های به حق و اساسی مردم شهرستان اراک دانست و اضافه کرد: ما برای تکمیل و بهره برداری از این بیمارستان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود و با تمام توان پیگیری های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد؛ با وجود اینکه در سال 98 مشکلات بودجه ای یکی از اساسی ترین مشکلات کشور و استان مرکزی به حساب می آید، خوشبختانه ما در تکمیل و بهره برداری از این پروژه با مشکلات مالی روبرو نخواهیم بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، دومین مرحله از دریافت وام انجام خواهد شد و امیدواریم با پیشرفت در فرآیند تکمیل این پروژه بتوانیم قسط سوم را هم به زودی دریافت کنیم؛ خوشبختانه با پیگیری هایی که در این زمینه انجام شده است، اعتباری بالغ بر 28 میلیارد تومان از سفرهای ریاست جمهوری به این پروژه اختصاص داده شده است و در بودجه سال 98 نیز 40 میلیارد تومان به تکمیل این بیمارستان تعلق گرفته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با رفع مشکلات و موانعی که در مسیر تکمیل این پروژه وجود دارد، بتوان شاهد بهره برداری از ساختمان جدید مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر(عج) در سه ماه اول سال آینده بود و گفت: در حال حاضر یکی از اصلی ترین نگرانی های ما در خصوص این پروژه، تهیه تجهیزات موتور خانه و آسانسور بیمارستان است و مطمئنا رفع این دو مورد می تواند تکمیل بیمارستان را با پیشرفت بسیار خوبی همراه کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست از تنظیم و تدوین سه سند در حوزه بهداشت، درمان و روان استان با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه خبر داد.

دکتر جواد نظری اظهار داشت: در دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی سه سند سلامت با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه شامل سند بهداشت و روان با رویکرد کاهش پدیده خودکشی یا بیماری‌های روانی، سند تغذیه با هدف رعایت سلامت مردم از مرحله داشت، کاشت و برداشت و تهیه مواد غذایی سالم و در دسترس قرار دادن مردم و سند بیماری‌های غیر واگیر که در حال تکمیل و نهادینه کردن آنها هستیم.

وی افزود: با اجرای این سندها می‌توان سلامت روحی و روانی جامعه را تضمین کرد و این سه سند در کارگروه سلامت در حال چکش‌کاری است و در بهترین حالت که بتوانیم بیماری‌ها را کنترل نمائیم، نیاز به مشارکت همه دستگاه‌ها دارد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت و درمان چنانچه همه نیروها و توان خود را به کار بگیرد، تنها می‌تواند ۲۵ درصد سلامت جامعه را تأمین کند و ۷۵ درصد بقیه نیز مساعدت و مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد تا بتوانیم سلامت مردم را به نحو احسن تأمین کنیم.

وی خود مراقبتی را از نکات بسیار مهم در حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: فرد تا زمانی که به مرحله خود مراقبتی نرسیده باشد نمی‌تواند بیماری خود را به صورت صحیح و مؤثر کنترل کند؛ لذا خود مراقبتی در بیماران حرف اول را می‌زند و افراد جامعه باید به این نتیجه برسند که خودشان باید از خویش مراقبت کنند.

دکتر نظری در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: موضوع خود مراقبتی از طریق آموزش سفیران سلامت پیگیری می‌شود، در همین راستا ۲۵ هزار سفیر سلامت دانش آموزی، سه هزار سفیر سلامت دانشجویی و ۱۴۵ هزار سفیر خانوار در سطح استان تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند و ساماندهی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در مورد ساماندهی پسماندهای عفونی نیز بیان داشت: مشکل پسماند پزشکی همواره یک معضل در استان بود؛ طی دو سال اخیر با برنامه ریزی هایی که انجام شد هم اکنون حدود ۹۵ درصد پزشکان قرارداد همکاری منعقد کردند؛ امیدواریم این مهم یک اصل برای پزشکان باشد.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیز دارای سیستم دفع پسماند عفونی هستند و پسماند عفونی به صورت کاملاً علمی تبدیل به پسماند غیرعفونی می‌شود و دفع می‌گردد.

دکتر نظری در پایان بیان داشت: ۳۸ پایگاه سلامت جدید در استان مرکزی راه اندازی شده که از این تعداد پایگاه سلامت، ۱۰ پایگاه در مناطق حاشیه‌ای هستند؛ همچنین ۱۰۸ مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت جدید طی دو سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی ساخته شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: 95 درصد مواد غذایی استان نشانگر غذایی را دارند که در آن خودآزمایی برای میزان مصرف مواد لحاظ شده است.

دکتر عباس علیمرادیان افزود: میزان سبوس در انواع نان شامل سنگگ 12 تا 18درصد، لواش 12 تا 18 درصد و بربری 18 تا 22 درصد رعایت می شود و کارخانه های تولید آرد استان موظف به رعایت استانداردهای لازم در این مهم هستند.

وی اظهار داشت: معاونت غذا و دارو یکی از حوزه‌های دانشگاه علوم ‌پزشکی بوده که غیر از بحث فنی دارو بحث نظارت بر  کیفیت فرآورده‌های غذایی که در سطح استان تولید می‌شوند را نیز بر عهده دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با توجه به این که یکی از وظایف دانشگاه علوم‌ پزشکی بحث کاهش میزان بیماری‌های غیر واگیر است، حوزه غذا و دارو در این زمینه اقداماتی نظیر نظارت بر میزان قند، چربی و نمک در فرآورده‌های غذایی را انجام داده که در این راستا در سال 97 از هرکدام از این موارد به طور متوسط  10 مورد اصلاح پروانه ساخت داشتیم.

وی تصریح کرد: در مورد بحث لیبل‌گذاری بر روی فرآورده‌های غذایی یکی از دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو از سه سال قبل الزام فراورده‌های غذایی برای درج نشانگرهای رنگی روی بسته بندی خود بوده است.

دکتر علیمرادیان در پایان گفت: برای تهیه دارو در استان مرکزی هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم استان مرکزی از این بابت خیالشان راحت باشد.

کلید واژه ها: نشست خبری هفته سلامت سال 1398 دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر سید محمد جمالیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر جواد نظری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر عباس علیمرادیان


( ۱ )

نظر شما :