توصیه های تغذیه ای برای دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۴۰۳۷۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۴۳
اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان، یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا در بزرگسالی است.
توصیه های تغذیه ای برای دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی

به گزارش وب دا مرکزی، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت: در دوران بلوغ، توجه نوجوانان به حفظ ظاهر و تناسب اندام بیشتر جلب می شود و این عوامل، رفتارهای غذایی را به شدت تغییر می دهد، لذا حذف برخی از وعده های غذایی، مصرف تنقلات، غذا خوردن خارج از منزل و علاقه به مصرف غذاهای غیرخانگی از ویژگی های عادات غذایی دوران نوجوانی است که متأثر از خانواده، دوستان و رسانه های جمعی است.
وی ادامه داد: عادات غذایی غلط از جمله مصرف بی رویه فست فودها، غذاهای چرب و سرخ شده، نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی، شیرینی و شکلات، مصرف کم سبزی ها و میوه ها و بی تحرکی از دلایل مهم اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان هستند.
براتی، ضمن تاکید برتغییر و اصلاح غذایی افزود: دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند؛ در وعده ناهار به دلیل افت قند خون، اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و در نتیجه با خوردن غذای اضافی دچار اضافه وزن و چاقی می شوند؛ بنابراین مصرف روزانه حداقل دو میان وعده غذایی مناسب مانند: شیر ، میوه، انواع خشکبار و انواع مغزها در مقدار کم، نان و پنیر، نان و خیار و گوجه فرنگی و...از جمله مواردی است که در کنترل چاقی اثرگذار است. 
وی ضمن اشاره به اینکه صرف غذا به همراه خانواده و تشویق آنها به کاهش مصرف غذاهای غیرخانگی در تغذیه نوجوان بسیار اثرگذار است، تصریح کرد: مصرف بیشتر سبزی و سالاد در وعده غذایی، محدود کردن مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و تنقلات پرکالری و پر چرب، مصرف شیر و لبنیات کم چرب، مصرف غذاهای فیبردار، محدود کردن مصرف فست فودها و ...تا حد زیادی در جلوگیری از ابتلا به اضافه وزن و چاقی در نوجوانان موثر ا ست.
کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشتی در پایان با تاکید برتحرک و فعالیت بدنی به اندازه، بر محدود کردن استفاده از بازی های رایانه ای، تشویق نوجوانان برای انجام ورزش هایی مثل دو چرخه سواری، دویدن، دویدن تند، شنا کردن  و به طور کلی 60 دقیقه فعالیت ورزشی برای نوجوانان و ... تاکید کرد.


( ۱ )

نظر شما :