معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی تاکید کرد؛

ضرورت همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون بالا

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۸ کد : ۴۱۷۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۱۷۱
ضرورت همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون بالا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: بیماری های غیرواگیر مهمترین عامل تهدید سلامت در جامعه است و دستگاه های اجرایی و صنایع باید در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا مشارکت فعال داشته باشند.

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، بهروز اکرمی در دومین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی در سال 98، افزود: موضوع پایش کنترل فشار خون یک طرح ملی است که از ۲۷ اردیبهشت ماه لغایت ۱۵ تیرماه همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای این طرح مهم است به طوری که باید پاسخگو باشند و گزارشات خود را هر هفته به دفتر معاونت سیاسی امنیتی استانداری ارسال کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اراک باید جمعیت بیش از ۵۵۰ هزار نفری در این طرح مورد پایش قرار گیرند.

وی ادامه داد: شهرداری اراک باید در محل‌های حاشیه‌ای و پرجمعیت سطح شهر امکانات لازم برای استقرار تیم‌های پزشکی به منظور کنترل فشار خون افراد را مهیا کند.

اکرمی گفت: نهادهای حمایتی از قبیل کمیته امداد و بهزیستی نیز با شناسایی جمعیت هدف خود در این طرح با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کنند و هلال احمر امکانات مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی را فراهم سازد.

وی افزود: دهیاران و بخشداران برای کنترل فشار خون، جامعه روستایی همکاری لازم را به عمل آورند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به تأثیر نمک در ایجاد فشار خون، بیان کرد: باید بررسی‌های لازم توسط دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف و اتحادیه رستوران داران انجام شود تا برای اولین بار طرح جمع آوری نمکدان در مراکز بین راهی اعم از رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری تحقق پیدا کند.

وی در خصوص وضعیت نامشخص آب آشامیدنی تعدادی از روستاهای بالای صد خانوار استان نیز عنوان داشت: با توجه به مدیریت نامشخص آب شرب در این چندین روستا، مقرر شد با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران تأمین آب این روستاها در حوزه کاری آب و فاضلاب روستایی قرار گیرد تا کنترل‌های بهداشتی را انجام دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از 27 اردیبهشت ماه جاری تا 15 تیرماه به صورت ملی در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: افزایش پوشش پیشگیرانه در خصوص فشار خون و انجام مراقبت و درمان مبتلایان، بهبود آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا است و گروه هدف این طرح را میانسالان و بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی شامل می شوند.

وی اظهار داشت: میزان فشار خون در افراد بالای ۵۰ سال، ۵۰ درصد است و در این خصوص می توان گفت نیمی از افراد از بیماری خود آگاهی ندارند و شایع ترین علامت این بیماری بی علامتی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان بیان کرد: انتظار می رود دستگاه های اجرایی در انجام برنامه های تبلیغاتی، انتشار پیام های آموزشی و بهداشتی از طریق اتوماسیون، برگزاری نشست های مختلف با هدف اصلاح سبک زندگی و همچنین قرار دادن امکانات اولیه از قبیل وسایل نقلیه برای اجرای هر چه بیشتر پویش کنترل فشار خون در استان، دانشگاه علوم پزشکی را حمایت کنند.

گفتنی است در حاشیه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی، ایستگاه اندازه گیری فشار خون دائر و از حاضرین فشارخون گرفته شد و مسئولین استان، سرپرست و معاونین دانشگاه علوم پزشکی و مدیران کل دستگاه های اجرایی به کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون بالا پیوستند.

کلید واژه ها: کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا دانشگاه علوم پزشکی اراک بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی دکتر سید محمد جمالیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک


نظر شما :