سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک:

شایع‌ترین علامت فشار خون بی علامتی است/کاهش مصرف سبزیجات در سبد غذایی ایرانیان

۰۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۴ کد : ۴۳۳۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۱۲۴
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه شایع‌ترین علامت فشار خون بی علامتی است، گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا برای بیش از ۵۷۰ هزار نفر از مردم استان مرکزی اجرا می‌شود.
شایع‌ترین علامت فشار خون بی علامتی است/کاهش مصرف سبزیجات در سبد غذایی ایرانیان

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصادف با روز جهانی کنترل فشار خون اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را مدنظر قرار داده است.
وی اظهار داشت: ۵۰ درصد از افراد بالای سنین ۵۰ سال در کشور مبتلا به فشار خون هستند که نیمی از این تعداد از بیماری خود مطلع نیستند، ولی خوشبختانه سیاست وزارت بهداشت حرکت به سمت پیشگیری قبل از درمان است و از ۲۷ اردیبهشت ماه نیز بسیج ملی کنترل فشارخون بالا آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: مرحله اطلاع رسانی از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۱۷ خردادماه ادامه دارد و فاز اجرایی این طرح از ۱۷ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در جهان و کشور و استان مرکزی ابتلا به بیماری‌های قبلی و عروقی است، سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر در جهان به علت بیماری قلبی و عروقی ناشی از فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهد و ۲۱۸ میلیون نفر نیز دچار عوارض و ناتوانی‌های ناشی از این بیماری می‌شوند.
دکتر جمالیان تصریح کرد: ۲۰ درصد مردم جهان مبتلا به فشار خون هستند که نسبت به آن آگاهی و اطلاع ندارند؛ در ایران نیز ۲۳ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان مبتلا به فشار خون هستند و به دلیل اینکه بخش اعظمی از این مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند اجرای این بسیج ملی مدنظر قرار گرفته است تا قبل از حاد شدن بیماری یا بروز عواقب خطرناک آن، کنترل و درمان صورت گیرد.
وی عنوان داشت: در این چند سال سرمایه گذاری اصلی بر روی درمان بوده و با مولد و تولیدکننده بیماری کاری نداشته‌ایم، اما در حال حاضر در تلاش برای عملی کردن شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" هستیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: هدفگذاری ما افزایش سطح سواد سلامت جامعه و تغییر فرهنگ تغذیه است، البته تغییر دادن فرهنگ به راحتی ممکن نیست و نمی‌توان طی یک یا دو ماه این فرهنگ را تغییر داد.
وی گفت: به منظور ریشه‌کن کردن فشار خون باید فرهنگ مردم تغییر پیدا کند؛ مصرف نمک، استرس و چاقی از عوامل ابتلا به فشار خون است.
دکتر جمالیان افزود: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در واقع گام اول است و در این راستا دانشگاه‌ علوم‌پزشکی به تنهایی نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند و با توجه به جامعه هدف این طرح (افراد ۳۰ سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی) لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط در این بسیج ملی همراه دانشگاه علوم‌پزشکی باشند.
وی اظهار داشت: استان مرکزی در مقایسه با دیگر استان‌ها دارای تعداد زیادی از مبتلایان به فشارخون است که البته فشارخون اولیه قابل کنترل و پیشگیری است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: متاسفانه مصرف سبزیجات و حبوبات کاهش پیدا کرده و این در حالی است که روزانه باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم میوه و ۲۹۰ تا ۴۳۰ گرم سبزیجات مصرف کنیم که این میزان مصرف اصلا در سبد غذایی ایرانیان حضور ندارد.
وی با اشاره به تاثیر منفی مصرف نمک در ابتلا به فشار خون، عنوان داشت: نمک به صورت آشکار(سرسفره‌ها) و پنهان(درون محصولات و تولیدات غذایی) مورد استفاده قرار می‌گیرد، با برداشتن نمکدان از سفره به راحتی می‌توان مصرف روزانه نمک را بین سه تا پنج گرم کاهش داد و در بحث نمک پنهان نیز همکاران معاونت بهداشتی دانشگاه بر تولیدات نظارت خوبی دارند و با استفاده از دستگاه‌های شوری‌سنج محصولات را بررسی کرده و در صورت استفاده بیش از استاندارد نمک برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
دکتر جمالیان اضافه کرد: با توجه به اینکه ۲۱ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان استان مرکزی مبتلا به فشارخون هستند، اجرای این طرح آمار دقیقی را منعکس خواهد کرد و حتی با توجه به اینکه مردان به دلیل مشغله کاری کمتر برای چکاپ مراجعه می‌کنند این بسیج شاید افزایش آمار مردان مبتلا به فشار خون را به دنبال داشته باشد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان با اشاره به اینکه بیش از ۵۷۰ هزار نفر در استان مرکزی مخاطب این طرح هستند که در صورت ابتلا به فشار خون به سطح ۲ جهت درمان ارجاع می‌شوند، گفت: اجرای این طرح، سخت، پرهزینه و گسترده‌ است و در این راستا از دستگاه‌های اجرایی انتظاراتی وجود دارد و باید تک تک مسئولان در اجرای طرح همکاری داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون، ثبت آنها در درگاه این طرح، معرفی به مراکز درمانی و دریافت دارو، پیگیری روند درمان، آموزش جهت کنترل فشار خون و تغییر رفتار، اهداف مدنظر بسیج ملی کنترل فشار خون هستند.
دکتر جواد نظری افزود: مصرف روزانه نمک در خانوارهای ایرانی حدود ۱۲ گرم است که تنها با برداشتن نمکدان از سر سفره‌ها می‌توان کاهش سه گرمی نمک از مصرف روزانه را رقم زد.
وی با بیان اینکه شایع‌ترین میزان مصرف نمک در بین ایرانیان در مصرف نان است که با استفاده از دستگاه شوری‌سنج در محل نانوایی‌ها نمک مصرفی سنجیده می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر امید به زندگی در ایران بین ۷۰ تا ۷۵ سال است که با اجرای موفق این طرح می‌توان این شاخص را به ۸۰ تا ۸۵ سال ارتقا بخشید.
معاون بهداشتی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اراک بیان کرد: این طرح با غربالگری افراد ۳۰ سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی به عنوان جامعه هدف بعد از ماه مبارک رمضان به مدت ۴ تا ۶ هفته اجرایی می‌شود.
وی عنوان داشت: پس از اتمام ماه مبارک رمضان و آغاز مرحله اجرایی این طرح ۲۰ پایگاه سیار در شهر اراک، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت، بیمارستان‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی، کنترل و ثبت فشارخون افراد را آغاز خواهند کرد.
دکتر نظری در پایان گفت: کم‌خطر بودن نمک دریا دروغ بزرگی است که توسط سودجویان فضای مجازی در میان مردم مطرح شده و در اصل این نوع نمک به سبب وجود در دریا حاوی انواع آلودگی و بیماری‌های گوناگون است، این نوع نمک تنها در کشورهای فاقد دریاچه نمک مصرف می‌شود.
گفتنی است در پایان این نشست خبرنگاران به کمپین سنجش فشار خون بالا پیوستند.

کلید واژه ها: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا نشست خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر سید محمد جمالیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر جواد نظری


( ۱ )

نظر شما :