۲۵ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه "هفته ملی اهدا عضو"

۶۹ مورد مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی اراک منجر به اهدا شده است
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۴۸ کد : ۴۳۵۸۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از سال ۱۳۸۹ با شروع فعالیت واحد شناسایی نسوج و اعضای پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی اراک در مرکز آموزشی درمانی ولیعصر (عج) تا پایان سال ۱۴۰۲ جمعا، ۶۹ مورد مرگ مغزی منجر به اهدا شده است.
۲۵ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه "هفته ملی اهدا عضو"

به گزارش وب دا مرکزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه از سال، ۱۳۹۶ رسما، ۳۱ اردیبهشت ماه، به عنوان روز ملی اهدا عضو وارد تقویم ملی کشور شده است، افزود: در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو افزوده می شود و در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند جان خود را از دست می دهد؛ اما در هر ۱۲ ساعت تنها یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می شود و به زندگی بر می گردد.
دکتر امانی ادامه داد: در این فرآیند، تشخیص مرگ مغزی فقط بر عهده پزشکان آموزش دیده، معتمد و دارای ابلاغ از سوی وزیر وزارت بهداشت است و فقط اعضا و نسوجی که اجازه آنها توسط خانواده فرد اهدا کننده داده شده، برداشت می شوند.
وی با اشاره به فرآیند این مهم تصریح کرد: اهدای عضو می تواند از فرد زنده سالم، فرد مرگ مغزی و حتی فرد متوفی به بیماران صورت پذیرد؛ جمعا ۸ عضو اصلی از فرد مرگ مغزی شده شامل: قلب، ریه ها، کبد، لوزالمعده، روده ها و کلیه ها و ۵۳ بافت و نسج شامل: قرنیه، دریچه قلب، استخوان، پوست و تاندون و... از  فرد مرگ مغزی شده یا فرد متوفی، قابل اهدا هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در طی فرایند اهدا عضو نزدیک به ۸۵ نفر نیروی تخصصی دخیل هستند و تامین کلیه هزینه های مربوط به امر اهدای عضو شامل بستری، برداشت و پیوند بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد و هیچ هزینه ای توسط خانواده فرد اهدا کننده پرداخت نخواهد شد.
دکتر امانی روند اهدا عضو در دانشگاه علوم پزشکی اراک را متذکر شد و ابراز داشت: از سال ۱۳۸۹ با شروع فعالیت واحد شناسایی نسوج و اعضای پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی اراک در مرکز آموزشی درمانی ولیعصر(عج) تا پایان سال ۱۴۰۲ جمعا ۶۹  مورد مرگ مغزی منجر به اهدا گردیده است که البته نسبت به جمعیت، این شاخص همچنان پایین است و امیدواریم با فرهنگ سازی این امر خداپسندانه شاهد افزایش بخشش زندگی به بیماران نیازمند اعضای پیوندی توسط این ناجیان ماندگار باشیم.
گفتنی است همه شهروندان استان مرکزی می توانند به عنوان سفیر در انجمن اهدای عضوایرانیان(شعبه استان مرکزی) و همچنین هر فردی توسط موبایل شخصی خود و با ارسال کد ملی به شماره ۳۴۳۲ و یا  ثبت نام در سایت "انجمن اهدای عضو ایرانیان" در کمتر از دو دقیقه اقدام به دریافت کارت اهدای عضو نماید.

کلید واژه ها: دانشگاه علوم پزشکی اراک اهدای عضو اهدای زندگی هفته اهدای عضو دکتر امانی دکتر علیرضا امانی مرگ مغزی


نظر شما :