۸۰۰ مورد بازرسی از هیات‌های مذهبی در استان

۲۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۸ کد : ۴۴۷۶۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۹۳
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد: هشتصد مورد بازرسی توسط ۶۰ نفر کارشناس بهداشت محیط، از تکایا، بقاع متبرکه و هیاتهای مذهبی از آغاز ماه محرم تاکنون در استان انجام شد.
۸۰۰ مورد بازرسی از هیات‌های مذهبی در استان

دکتر اردلان زیلابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: بازرسان بهداشت محیط در قالب ۳۰ تیم بازرسی در مناطق تحت پوشش دانشگاه؛ بر رعایت ضوابط بهداشت محیط و عوامل محیطی موثر بر سلامت عزاداران سید الشهدا (ع) نظارت دارند.
 
دکتر اردلان زیلابی، افزود: از این تعداد، ۶۰ کارشناس بهداشت محیط در قالب ۳۰ تیم در استان مرکزی فعالیت و ضمن مشاوره  بر عملکرد هیات‌های مذهبی، ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و مکان‌های تجمعی و مساجد ؛ اماکن متبرکه  و  برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان نظارت بهداشتی دارند.

وی با بیان اینکه خدمت در این ایام در ۴ بخش و با هماهنگی بین بخشی با ارگان‌های مرتبط مانند  شهرداریها و دامپزشکی وسازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و...... با گرایش نظارت بر بهداشت غذا، نظارت بر بهداشت اب و نیرو‌های داوطلب خدمت رسان به عزاداران و دفع پسماند و  فاضلاب موکب به منظور جلوگیری از شیوع بیماری انجام می‌شود 
همچنین افزود: لیست موکب‌ها و هیات مذهبی و مساجد و ایستگاه‌های صلواتی   با هماهنگی متولیان امر به مراکز بهداشت و شبکه های بهداشت شهرستان‌ها ارسال می‌شود. و برنامه ریزی نظارت عالیه از روز اول محرم اعمال شده است و در این راستا از تمام ظرفیت بازرسی بهداشتی استفاده می شود.

دکتر زیلابی با اشاره به اینکه نحوه تهیه و توزیع نذورات، محل طبخ نذورات، سلامت مواد اولیه در شرایط بهداشتی، فرایند بسته بندی و رعایت زنجیره سرمای  غذا جهت  جلوگیری از بیماری‌های منتقله از غذا از نکات مورد توجه کارشناسان بهداشتی است،
افزود: تامین آب شرب سالم و یا تهیه آب‌های بطری شده، رعایت اصول بهداشتی در فرایند تهیه یخ، استفاده از یخ‌های بهداشتی و حذف  یخ‌های غیر بهداشتی، دارا بودن کارت بهداشت  و رعایت بهداشت فردی نیرو‌های فعال در عرصه طبخ و توزیع مواد غذایی در موکب‌ها و هیات‌ها، دفع بهداشتی فاضلاب و پسماند موکب‌ها و استقرار تیم مقیم در برخی اماکن با ورودی و خروجی غذای بالا  از دیگر موضوعات با اهمیت در حوزه بهداشت عزاداران حسینی است. 
معاون بهداشت استان با بیان اینکه با توجه به خطر بیماری دنگی، امحاء زباله‌ها و دفع فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود مصرف لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی و بر پایه گیاهی برای نوشیدنی‌های گرم و شستشو گند زدایی محل طبخ مواد غذایی و رسیدگی به شکایات رسیده به سامانه ۱۹۰ در حداقل زمان ممکن از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط در این ایام خواهد بود.

کلید واژه ها: بازرسی معاونت بهداشتی هیئت های عزاداری بازرسی بهداشتی


( ۲ )

نظر شما :