در سومین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی مطرح شد:

مطالعات کاربردی محل دفع پسماند شهری اراک در دستور کار قرار گیرد/سلامت ۱۰۰ درصدی آب آشامیدنی شهری استان

۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۱ کد : ۴۵۴۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۸۲۸
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: مطالعات کاربردی برای محل دفع پسماندهای شهری اراک باید توسط محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری در کوتاه ترین زمان ممکن در دستور کار قرار بگیرد.
مطالعات کاربردی محل دفع پسماند شهری اراک در دستور کار قرار گیرد/سلامت ۱۰۰ درصدی آب آشامیدنی شهری استان

به گزارش وب دا مرکزی، بهروز اکرمی در حاشیه سومین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی، افزود: در این کارگروه موضوعات مختلفی از جمله وضعیت آب آشامیدنی شهرهای استان به لحاظ وضعیت بهداشتی بررسی شد و با توجه به اینکه شیرابه حاصل از پسماندهای انباشته و چندساله در محل دفع کنونی ممکن است در سال‌های آتی خطرآفرین باشد موضوع مطالعات کاربردی به دستگاه‌های متولی تکلیف شد.

وی اظهار داشت: حفظ و بهبود شرایط زیست محیطی از اولویت‌های تصمیمات راهبردی استان است و با توجه به اینکه پسماندها می‌تواند منابع پایه آب، خاک و هوا را آلوده کند، مدیریت اصولی آنها در دفع بهداشتی اهمیت زیادی دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در بخش دیگری از سخنانش ارائه گزارش جهاد کشاورزی از سطوح زیر کشتی که از فاضلاب برای آبیاری بهره می‌برند را از دیگر موضوعات کارگروه سلامت عنوان کرد و بیان کرد: در این راستا نیز تصمیم‌های مهی گرفته شد.

وی عنوان داشت: ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی زیر کشت انواع محصولات کشاورزی است که ۷۰۰ هکتار آن با استفاده از فاضلاب آبیاری می‌شود و لازم است که متولیان امر بررسی‌های لازم و برخورد قانونی را در این خصوص انجام دهند.

اکرمی پایان در خصوص بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، گفت: این طرح مهم در استان مرکزی مانند سایر استان‌ها در حال انجام است و مقرر شده که همه بخش‌ها مشارکت لازم را در راستای رسیدن به هدف مورد نظر انجام دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز گفت: همزمان با آغاز بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، تعداد 45 پایگاه سیار در استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که از این تعداد 25 پایگاه در شهرستان اراک قرار دارد.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: با توجه به آمار رو به افزایش تعداد بیماران قلبی و عروقی بویژه مبتلایان فشارخون، طرحی جامع در قالب کشوری و با هدف مقابله و کنترل آمار فشارخون با عنوان "بسیج ملی کنترل فشارخون بالا" از تاریخ 27 اردیبهشت ماه امسال در سراسر کشور آغاز شده که البته در فاز نخست اطلاع‌رسانی گسترده ضورت گرفت و از پایان ماه مبارک رمضان در تاریخ 17 خرداد ماه وارد فاز دوم و مرحله اجرایی شده است.

وی بیان کرد: تمامی افراد 30 سال به بالا، مادران باردار و بیماران کلیوی می‌توانند به مراکز اعلام شده مراجعه کرده و فشار خون خود را به صورت رایگان اندازه‌گیری کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در خصوص ایمنی آب‌ها، نیز اظهار داشت: در تمام شهرستان‌های استان میزان سلامت آب آشامیدنی 100 درصد و در روستاها این میزان 95 درصد است و به منظور افزایش این ایمنی مصوبات خوبی مطرح شد.

دکتر جمالیان در پایان گفت: یکی از این مصوبات در خصوص موضوع کنترل فاضلاب‌ها، فاضلاب‌های تصفیه شده و فاضلاب‌های خام استفاده شده برای تولید محصولات کشاورزی بود که تلاش ما بر این است که ساماندهی خوبی در این راستا صورت گیرد تا مصارف این فاضلاب‌ها در محصولات کشاورزی صورت نگیرد.

گفتنی است اندازه گیری فشار خون در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت، بیمارستان‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی و پایگاه های سیار به صورت رایگان انجام می شود؛ همچنین شهروندان گرامی می توانند با مراجعه به سامانه ثبت فشارخون به شیوه خود اظهاری به آدرس www.salamat.gov.ir فشار خون خود را ثبت کرده و از راهنمایی های این سامانه استفاده نمایند.

کلید واژه ها: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بهروز اکرمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی دکتر سید محمد جمالیان محل دفع پسماند شهری اراک سلامت آب شرب


( ۱ )

نظر شما :