کمیته اجرایی راه اندازی کلینیک (FLS) استئوپاد دانشگاه

آمار بالای پوکی استخوان در ایران

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۴ کد : ۴۶۰۳۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۷
کمیته اجرایی راه اندازی کلینیک FLS استئوپاد دانشگاه(پیشگیری از شکستگی های ثانویه بدون تروما در افرادی که قبلاً دچار شکستگی شده اند) با حضور رئیس، معاونین بهداشت و درمان و فوکال پوینت برنامه پیشگیری از پوکی استخوان برگزار شد.
آمار بالای پوکی استخوان در ایران

به گزارش وب دا مرکزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن اشاره به اینکه آمار پوکی استخوان (استئوپروز) در ایران بالاست، گفت: با توجه به شیوع بالای پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن، گسترش فعالیت و راه اندازی کلینیک FLS استئوپاد در ارتقای سطح درمان شکستگی های استخوانی بسیار حائز اهمیت است.
دکتر امانی به اهداف برنامه ملی پیشگیری از شکستگی های ثانویه اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه یک برنامه جامع و هدفمند به منظور پیشگیری و کاهش موارد شکستگی مجدد در بیماران مبتلا به استئوپروز است و با اقدامات متعددی نظیر شناسایی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، راهکارهای مناسب را برای کاهش و آموزش اختصاصی بیماران، ارائه می دهد و به کاهش رخدادهای شکستگی مجدد و نهایتاً بهبود کیفیت زندگی بیماران و نیز کاهش بار بیماری در جامعه منجر خواهد شد.
وی افزود: بیماران گروه هدف این برنامه تمامی افراد (زن و مرد) بالای ۵۰ سال هستند که در اثر بروز یک ترومای خفیف دچار شکستگی شده اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی در ادامه این نشست، دستورات لازم را در خصوص برنامه ریزی در جهت راه اندازی هر چه سریعتر کلینیک FLS (پیشگیری از شکستگی های ثانویه بدون تروما در افرادی که قبلا دچار شکستگی شده اند) صادر کرد و خواستار همکاری معاونت ها و مدیریت های دخیل در اجرای این مهم شد.
دکتر نسرین آذربانی، فوکال پوینت و فوق تخصص روماتولوژی برنامه پیشگیری از پوکی استخوان در خصوص اهمیت توجه به این بیماری گفت: شیوع استئوپروز در جمعیت ایرانی بالای ۵۰ سال طبق مطالعه مرور نظام مند انجام شده، ۳۸٪ در زنان و ۲۸٪ در مردان گزارش شده است و در ایران این آمار بسیار بالاست و نیازمند توجه خاص به این حوزه هستیم.
وی راه اندازی این کلینیک را ضروری دانست و تصریح کرد: شکستگی استئوپروتیک منجر به ناتوانی، وابستگی، انزوا و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی می شود و لزوم توجه همه افراد اعم از زن و مرد در سنین مختلف به ویژه افراد بالای ۵۰ سال بسیار ضروری است.
 

کلید واژه ها: پوکی استخوان شیوع پوکی استخوان کلینیک FLS شیوع بالای پوکی استخوان استئوپاد شکستگی استخوان تروما


نظر شما :