غربالگری شنوایی بالغ بر ۱۳ هزار نوزاد در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۴۰۲

۱۰ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۲ کد : ۴۶۳۹۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۵
رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت گفت: ۱۳ هزار و ۴۹۷ نوزاد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در یک‌ سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته است.
غربالگری شنوایی بالغ بر ۱۳ هزار نوزاد در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال ۱۴۰۲

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر پری میرشفیعی، با اشاره به اینکه نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری های بدو تولد محسوب می شود؛ گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۳ هزار و ۴۹۷  تست غربالگری برای تمامی متولدین سال ۱۴۰۲ انجام شده و پوشش غربالگری شنوایی صد در صدی است.
وی با تاکید بر اینکه، برنامه های غربالگری موثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به آسیب های شنوایی در میان نوزادان است؛ افزود: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده ها با علائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی متخصصین درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن که با تأخیر زیاد شناسایی می شود، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.
رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت به آمار موجود دانشگاه در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: نوزادان ارجاع شده به مرحله تشخیصی در مجموعه تحت پوشش دانشگاه، ۷۲ مورد بوده و درصد کودک مبتلا به کم شنوایی در سال ۱۴۰۲ معادل ۰.۵ درصد بوده است(قبل از سه ماهگی)، همچنین ۵۳ مورد کم شنوایی متوسط، ۱۱ مورد کم شنوایی شدید، ۴ مورد کم شنوایی عمیق در این میان شناسایی شده است که درصد نوزادان ارجاع شده با تشخیص قطعی کم شنوایی به سطح مداخله های درمانی/توانبخشی ۱۰۰ درصد است.
دکتر میر شفیعی به ارتقا شاخص های غربالگری، شناسایی، تشخیص و مداخلات درمانی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: دانشگاه علوم پزشکی اراک با داشتن اهداف اختصاصی در پیگیری و غربالگری شنوایی اعم از غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، ارائه خدمات توانبخشی گفتاری و شنیداری و ... سعی در شناسایی، تشخیص و درمان زودهنگام و توانبخشی نوزادان و کودکان مبتلا به کم شنوایی و ناشنوایی و پیشگیری از عوارض آن دارد.

کلیدواژه‌ها: غربالگری نوزاد شنوایی سنجی روز ناشنوایان ناشنوایان


نظر شما :