در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا مطرح شد:

شناسایی ۳۶ هزار و ۵۲۳ نفر مبتلا به فشار خون بالا در جامعه هدف تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک

۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۰ کد : ۴۷۳۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۹۲
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از ابتدای اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون بالا (۲۷ اردیبهشت ماه) تاکنون، بیش از ۱۱۰ هزار نفر دارای فشار خون نامطلوب در سطح جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک شناسایی شدند.
شناسایی ۳۶ هزار و ۵۲۳ نفر مبتلا به فشار خون بالا در جامعه هدف تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، افزود: 529 هزار و 785 نفر جامعه هدف این بسیج ملی در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک هستند که تاکنون 307 هزار و 837 نفر در 526 محل، فشارخون خود را اندازه‌گیری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای این بسیج، غربالگری 50 درصدی جامعه هدف مدنظر قرار گرفته بود که از 27 اردیبهشت ماه تا 2 تیرماه، 58.2 درصد از جمعیت مورد هدف فشارخون خود را اندازه ‌گیری کرده‌اند و در واقع از اهداف تعیین شده فراتر رفته‌ایم، اظهار داشت: شایع‌ترین علت فوت در ایران و استان مرکزی بیماری‌های قلبی و عروقی است که پیش‌زمینه این بیماری‌ها فشارخون بالاست، همچنین فشار خون بالا آسیب‌های کلیوی را به دنبال دارد.

رییس کارگروه بسیج ملی کنترل فشار خون دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: فشارخون بالا علامتی ندارد و عموماً افراد پس از بروز عارضه و بیماری متوجه آن می‌شوند که در واقع هزینه درمان را به دولت و خانواده تحمیل می‌کند و این امر از دست رفتن و یا غیرفعال شدن، یک عنصر فعال اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص افراد شناسایی‌شده مبتلا به فشارخون در این بسیج ملی گفت: از 307 هزار و 837 نفر مشارکت‌کننده در این بسیج تاکنون، 36 هزار و 523 نفر مبتلا به فشار خون بالا هستند، 61 هزار و 363 نفر در آستانه ابتلا به فشار خون بالا هستند و در واقع می‌توان گفت 110 هزار 575 نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک دارای فشار خون نامطلوب(بالاتر از 12 روی 8) هستند.

دکتر جمالیان بیان کرد: با توجه به اینکه جامعه هدف این بسیج به غیر از افراد 30 سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی نیز هستند، تاکنون بیش از 90 درصد زنان باردار و 100 درصد بیماران کلیوی شناسایی شده، فشار خون خود را اندازه‌گیری کرده‌اند.

وی در خصوص وضعیت ابتلا به فشار خون بالا به لحاظ جنسیت در استان مرکزی نیز گفت: از افراد مشارکت‌کننده در این بسیج ملی، سه هزار 17 نفر مرد و سه هزار و 15 نفر زن مشکوک به فشار خون بالا شناسایی شده‌اند، 27 هزار و 992 مرد و 38 هزار و 821 زن نیز در مرحله ورود به فشار خون بالا قرار دارند و 25 هزار و 18 زن و 11 هزار و 565 مرد نیز مبتلا به فشار خون بالا نیز به ثبت رسیده‌اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: در حال حاضر 276 خانه بهداشت، 50 مرکز خدمات جامع سلامت، 24 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، 90 پایگاه بهداشتی، 51 ایستگاه ثابت و سیار، 12 بیمارستان دولتی، 2 بیمارستان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان خصوصی با همکاری سه هزار نیروی پرستار، 2 هزار و 800 نفر در مراکز جامع سلامت و داوطلبان هلال‌احمر و دانشجویان دانشگاه آزاد و علوم پزشکی این طرح را اجرایی می‌کنند و تا 15 تیرماه روند اندازه‌گیری فشار خون جامعه هدف ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه جوامع روستایی استقبال بالایی از طرح داشته‌اند اما این میزان مشارکت در اراک 39 درصد به ثبت رسیده است، گفت: در تمامی روستاها بیش از 95 درصد فشارخون مردم اندازه‌گیری شده است، اما نقاط شهری مشارکت بالایی نداشتند و باید به لحاظ فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی تلاش بیشتری صورت گیرد.

دکتر جمالیان تصریح کرد: یکی از مواردی که برخی از افراد به عنوان دلیل عدم مراجعه مطرح کرده‌اند، دریافت شماره تلفن همراه و کد ملی است؛ این توضیح لازم است، بیان شود که دریافت شماره تلفن همراه افراد به جهت ارسال پیامک نتیجه فشارخون اندازه‌گیری شده، انجام می‌گیرد و دریافت کد ملی به منظور ثبت افراد مراجعه‌کننده در سامانه است.

رییس کارگروه بسیج ملی کنترل فشار خون دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: در طرح‌های این چنینی مانند بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، تنها سلامت مردم مدنظر است و باید زمینه پذیرش مردم به ویژه جوامع شهری را ارتقا بخشید و به لحاظ کاهش هزینه‌های درمان و جلوگیری از افزایش تخت‌های بیمارستانی باید مباحث بهداشتی و پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد که این امر با فرهنگ‌سازی درست میسر خواهد بود.

معاون بهداشتی و دبیر کارگروه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست، گفت: در جریان اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۱۱۰ هزار و ۵۷۵ فرد دارای فشار خون نامطلوب و بالا شناسایی شده اند.

دکتر جواد نظری افزود: در اجرای طرح ملی بسیج فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت لغایت ۱۷ خرداد علاوه بر اندازه گیری فشار خون افراد، بحث اطلاع رسانی نیز مطرح بوده است و همچنین پایگاه های ثابت و سیار در مناطق شهری و روستاها مستقر شده اند.

وی اظهار داشت: سعی شده طرح ملی فشار خون بالا در تمامی ارگان ها و تمامی مراکز کارگری استان اجرا شود و امیدواریم در کارخانجات بزرگ بتوانیم تا پایان طرح فشار خون همه افراد را اندازه گیری کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با بررسی فشار خون ۳۰ درصد از افرادی که تاکنون در طرح شرکت کردند می توان دریافت که درصد بالایی از جامعه در زمینه فشار خون نیاز به مراقبت دارند که باید با تغییر روش غذایی و مصرف دارو و مراجعه به مراکز تخصصی و فوق تخصصی، فشار خون خود را کنترل کنند.

وی عنوان داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، تداوم می یابد و فشار خون افراد ثبت شده در سیستم مورد پیگیری و ارزیابی قرار می گیرد.

دکتر نظری در پایان گفت: اسامی افرادی که به عنوان بیمار فشار خون در این طرح شناسایی می شوند در سامانه ثبت و روند درمان و ارجاع آنان پی گرفته می شود.

گفتنی است روسای شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز بصورت ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشتند.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون بالا دانشگاه علوم پزشکی اراک


( ۱ )

نظر شما :