مراسم تجلیل از فعالان صنعت غذایی استان مرکزی به مناسبت روز جهانی غذا

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۲۸ کد : ۶۱۹۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۰۹
طی مراسمی با حضور دکتر سید محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، مهناز جعفریان مدیرکل استاندارد استان مرکزی و دیگر مسئولین از فعالان صنعت غذایی استان مرکزی به مناسبت روز جهانی غذا تجلیل شد.
مراسم تجلیل از فعالان صنعت غذایی استان مرکزی به مناسبت روز جهانی غذا

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در دنیای صنعتی امروز شکل بیماری ها از بیماری های واگیر به بیماری های غیرواگیر تغییر پیدا کرده است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: کم تحرکی، زندگی صنعتی و روش تغذیه نامناسب بر بیماری های غیرواگیر تاثیرات بسیار زیادی دارد.

وی اظهار داشت: در راس بیماری های غیر واگیر، بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند که خیلی از روش های پیشگیری و درمانی ما در این بیماری ها، اصلاح روش و سبک زندگی می باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: یکی از مهمترین موارد اصلاح روش و سبک زندگی، تغییر در نحوه تغذیه می باشد.

وی عنوان داشت: همانطور که شاهد هستیم استفاده از فست فود در حال گسترش می باشد که این خود یک زنگ خطری است برای کسانی که متولی بهداشت و درمان هستند و این موضوع نشان می دهد در بحث تغذیه به سمت و سویی می رویم که در چند سال آینده با افزایش شیوع و بروز بیماری های غیرواگیر روبرو خواهیم شد.

دکتر جمالیان ادامه داد: مردم باید در تغییر سبک تغذیه به حوزه سلامت کمک کنند.

وی گفت: بیماری هایی که مرتبط با دستگاه گوارشی می باشند و همچنین کمبود فیبر در مواد غذایی از دیگر زنگ خطرهایی است که در جامعه وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: با توجه به مصرف بالای نان در کشور، بحث سبوس گیری در نان ها در استان مرکزی مشکلات خود را داشت و استانداردهای لازم توسط کارخانه های تولید آرد رعایت نمی شد؛ با پیگیری های انجام شده و حمایت های خوب برون سازمانی که دانشگاه دریافت نمود، بخصوص حمایت های شخص استاندار، امروز بعد از شش ماه شاهد آن هستیم، آردهایی که در استان مرکزی تولید می شود از لحاظ میزان سبوس گیری وضعیتی نزدیک به استاندارد دارند.

وی اظهار داشت: میزان بالای سبوس گیری که قبلاً انجام می شد منجر به این امر بود که ارزش تغذیه ای نان آن چیزی نبود که مورد انتظار ما بود؛ ولی خوشبختانه در حال حاضر میزان سبوس گیری در نان های ما به وضعیت مطلوبی رسیده است.

دکتر جمالیان در پایان بیان کرد: از فعالین حوزه تولید و توزیع مواد غذایی و همکاران معاونت غذا و دارو که کارهای بسیار بزرگی را در بحث تغذیه سالم در استان شروع کرده اند و اقدامات خوبی در این راستا انجام می دهند، تقدیر و تشکر می کنیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این مراسم گفت: رژیم غذایی نادرست سبب افزایش هزینه های درمان شده است.

دکتر عباس علیمرادیان افزود: بیشتر بیماری های گوارشی ناشی از مصرف نادرست غذاها و یا غذاهای بدون کیفیت است.

وی اظهار داشت: در سطح استان مرکزی 325 کارخانه و کارگاه مواد غذایی در حال فعالیت هستند که در این مراسم از کارخانه هایی که امتیاز بیشتری در زمینه شاخص ها دریافت کردند، به صورت نمادین تقدیر شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: 98 درصد کارخانه های ما در سطح استان نشانگرهای تغذیه ای که نشان دهنده سلامت مواد غذایی است، را دریافت کرده اند.

دکتر علیمرادیان در پایان گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در طول چند سال گذشته 10 درصد کاهش در میزان قند، 10 درصد کاهش در میزان نمک، 10 درصد کاهش در کل چربی و  2 درصد در اسید چرب ترانس در فرآورده های غذایی داشتیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از مدیران عامل و مسئولین فنی صنایع برتر غذایی و پرسنل اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو با اهداء لوح تجلیل شد.

کلید واژه ها: تجلیل از فعالان صنعت غذایی استان مرکزی روز جهانی غذا رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر سید محمد جمالیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر عباس علیمرادیان


نظر شما :