مسمومیت با مواد محرک و مخدر تهدید جدی برای سلامت جامعه است

۰۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۱ کد : ۶۲۶۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۰۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک و متخصص سم‌شناسی گفت: مسمومیت با مواد محرک، مخدر و توهم‌زا تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است که موارد ابتلا به آن در نسل جوان و مولد نگران کننده است.
مسمومیت با مواد محرک و مخدر تهدید جدی برای سلامت جامعه است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان روز چهارشنبه به مناسبت آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (اول تا هفتم آبان‌ماه) در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: شواهد حاکی از آن است که تمایل به مصرف برخی مواد محرک و توهم‌زای سنتی و صنعتی رو به افزایش است و به‌دلیل عوارض جدی این مواد بر جسم و روان افراد، نیاز است که بسیج اطلاع‌رسانی در این حوزه تقویت شود.

وی توضیح داد: اگرچه مصرف مواد محرک و مخدر صنعتی و سنتی ممکن است کوتاه مدت مستی و سرخوشی ایجاد کند اما تداوم مصرف موجب بالارفتن میزان سموم و مواد مضر در بدن شده و ضمن اعتیادآوری و وابستگی، آسیب‌های جبران ناپذیری را  به اندام‌های بدن از جمله دندان‌ها، کلیه‌ها، خون، کبد و قلب و دستگاه گردش خون وارد کرده و از نظر روحی نیز طیفی از مشکلات نظیر افسردگی، توهم، زوال عقل و بروز رفتارهای پرخطر را موجب می‌شود.

این متخصص سم شناسی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در حوزه پیشگیری با مسمومیت مواد محرک، مخدر و توهم‌زا نقش جدی دارند و باید مراقبت لازم را از فرزندان به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی داشته باشند و رفتارهای افراطی پرخاشگری، شادی و افسردگی توام را در آنان جدی گرفته و حساسیت نسبت به آن داشته باشند.

دکتر جمالیان عنوان کرد: یکی از انواع مسمومیت‌هایی که به تازگی شیوع پیدا کرده،  مسمومیت با متادون است که گاه والدین معتاد برای ترک، مصرف می‌کنند و لی در این شرایط نباید متادون در حضور کودکان مصرف شده و یا در دسترس آنان باشد چرا که حس کنجکاوی را برانگیخته و مسمومیت از نوع خطرناک ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: شیوع طیفی از مسمومیت‌ها با مصرف الکل تقلبی در سال‌های اخیر قربانیانی داشته و پرهیز از مصرف هرگونه ماده محرک و مخدر  باید از سوی مردم جدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: با آغاز فصل سرما احتمال شیوع طیفی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن وجود دارد و برای پیشگیری از این قاتل خاموش نیاز است که نکات ایمنی جدی گرفته شود.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: شعله بخاری باید به رنگ آبی باشد و اگر بدنه دودکش سرد باشد نشان از اشکال در خروجی دود است و خانواده‌ها باید نکات ایمنی دیگر نظیر استفاده از کلاهک H و ارتفاع مطلوب دودکش در پشت‌بام را جدی بگیرند.

وی عنوان کرد: طیفی از مسمومیت‌ها مربوط به آفت‌کش‌ها، فرآورده‌های نفتی، اسید،مواد قلیایی و شوینده‌ها است که اغلب به دلیل استفاده نشدن در ظروف برچسب‌دار استاندارد و اشتباه گرفته شدن آن‌ها با نوشیدنی‌ها،حادثه آفرین می‌شوند که در این راستا باید از ریختن این مواد در ظروف نوشیدنی‌های خوراکی  جلوگیری شود.

این متخصص سم‌شناسی عنوان کرد: در سال‌های اخیر مسمومیت با قارچ‌های خودروی سمی در فصل بهار نیز مخاطرات جدی برای سلامت مردم داشته و مسمومیت‌های دارویی نیز چه به علت تصادفی یا با انگیزه خودکشی و جرم از دیگر موضوعاتی است که در پیشگیری از مسمومیت‌ها باید به صورت اصولی برای آن برنامه‌ریزی کرد.

کلید واژه ها: دکتر سید محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک متخصص سم‌شناسی هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها


( ۲ )

نظر شما :