مسئول امور دارویی بیمارستان ولیعصر اراک:

بیمارستان ولیعصر(عج) اراک در حال حاضر کمبود دارو ندارد

۰۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۳ کد : ۶۹۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۳۳
مسئول امور دارویی بیمارستان ولیعصر اراک گفت: آینده‌نگری و دپوی مناسب انواع داروها باعث شده است که در حال حاضر کمبود دارویی در این بیمارستان وجود نداشته باشد.
بیمارستان ولیعصر(عج) اراک در حال حاضر کمبود دارو ندارد

دکتر سمیرا مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه داروخانه بیمارستان ولیعصر اراک بزرگترین داروخانه استان و پنجمین داروخانه بزرگ بیمارستانی کشور است، عنوان کرد: این داروخانه در واقع یک مجموعه‌ از سه داروخانه است. 

وی تصریح کرد: این مجموعه به صورت جداگانه و تفکیک شده به بیماران بستری در بیمارستان، بیماران خاص و بیماران اورژانسی ارائه خدمات می‌کند و به دلیل تعدد بالای مراجعه‌کنندگان و خدمات گسترده، بزرگترین داروخانه استان مرکزی به شمار می‌رود. 

مشهدی تعداد مراجعات ماهانه به این مجموعه خدمات دارویی را 30 هزار نفر دانست و گفت: داروخانه بیمارستان ولیعصر ماهانه به هزار و 200 بیمار ام‌اس، 300 بیمار پیوندی، 100 بیمار دیالیزی، 150 بیمار سرطانی، 15 هزار بیمار سرطانی، سه هزار بیمار بستری و ... خدمات دارویی ارائه می‌کند و این حجم خدمات دهی مرهون تلاش‌های تیم مدیریتی بیمارستان و مجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی است که کلیه نیازها را تامین می‌کنند. 

وی افزود: تعداد بیماران ام اس اصفهان و تهران بیشتر از اراک است و نیاز دارویی این بیماران از چندین داروخانه تامین می‌شود، اما داروخانه بیمارستان ولیعصر اراک تنها داروخانه کشور است که به تنهایی نیاز هزار و 200 بیمار مبتلا به ام‌اس را رفع می‌کند و تاکنون مشکلی در این راستا بروز نکرده است. 

مسئول امور دارویی بیمارستان ولیعصر اراک با تاکید بر اینکه مجموعه بیمارستان و دانشگاه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز مشکل در تامین داروی بیماران خاص به کار گرفته‌اند، افزود: قطعا در صورت بروز مشکل در دپوی دارویی کشور ما نیز دچار مشکل خواهیم شد، اما تاکنون به واسطه آینده‌نگری و تلاش در جهت رفع نیازها مشکلی حادث نشده است و تمرکز مجموعه درمانی استان نیز ممانعت از بروز کمبودهای دارویی بویژه برای بیماران خاص بوده است و حتی این تدبیر باعث شده است که به بیماران خاص دیگر استان‌ها مانند لرستان نیز خدمات دارویی داده شود. 

وی گفت: بیمارستان ولیعصر بواسطه موقعیت جغرافیایی اراک و استان مرکزی و تعدد بیماران و مصدومان حوادث رانندگی منطقه، عملا به غرب کشور خدمات‌رسانی می‌کند، به همین دلیل مجموعه دارویی این بیمارستان باید به شدت قدرتمند باشد و این حساسیت در مدیریت بیمارستان دانشگاه علوم‌پزشکی اراک مشهود است.   

مشهدی با اشاره به اینکه نیاز دارویی بیمارستان ولیعصر اراک از طریق 30 شرکت توزیع‌کننده دارو در استان و خارج از استان تامین می‌شود، افزود: بیمارستان در این حوزه با بدهی سنگینی مواجه است، اما تاکنون به هر نحو اجازه کاهش دپو و کمبود دارو داده نشده است و داروخانه به صورت شبانه‌روزی با 30 پرسنل و 4 پزشک داروساز ارائه خدمت می‌کند. 

وی با بیان اینکه فضای کنونی داروخانه با محدودیت‌های مواجه است، اظهار کرد: با توجه به ساخت بیمارستان جدید در حال حاضر فضای فیزیکی اهمیتی خاصی ندارد و تمرکز کار بر رفع نیاز دارویی مراجعه‌کنندگان مصروف شده است و امید است که با ساخت بیمارستان جدید کیفیت فضا و تجهیزات نیز افزایش یابد. 

مسئول امور دارویی بیمارستان ولیعصر اراک در خصوص زمرمه‌هایی که در مورد کمبود ‌برخی داروها مانند وارفارین به گوش می رسد و نگرانی بیماران قلبی در این خصوص گفت: کمبود دارو به عنوان یک مشکل کشوری مطرح است به همین دلیل استراتژی ما مدیریت شرایط بوده و همین امر مانع کمبود در این بخش شده است، تاکنون بیمارستان و داروخانه دپوی مناسبی از انواع داروها همچون وارفارین داشته و مشکلی در این زمینه حادث نشده است، اما ممکن است در آینده مشکلاتی بروز کند چراکه خط تولید برخی از شرکت‌های دارویی به دلیل کمبود مواد اولیه ممکن است بخوابد و باید از امروز برای مواجهه با این چالش تدبیر شود. 

کلید واژه ها: بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک کمبود دارو دکتر سمیرا مشهدی


نظر شما :