مردم به زندگی در کنار کوبید ۱۹ باید عادت کنند

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۳ کد : ۹۰۶۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۸۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ویروس کرونا چند سال در کنار ما خواهد بود و مردم به زندگی در کنار کوبید ۱۹ باید عادت کنند.
مردم به زندگی در کنار کوبید ۱۹ باید عادت کنند

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: اطلاعات در مورد این ویروس روز به روز در حال تغییر است و به همین علت غلبه کامل به این ویروس منحوس شاید ماه ها و سال ها طول بکشد.
وی ضمن اشاره به این موضوع که کنترل استرس مردم در روزهای نخست شیوع این بیماری از اولویت های دانشگاه بود خاطرنشان کرد: با تشکیل مجموعه‌ای از همدلی و یکپارچگی در استان و رقم خوردن وحدت ملی و البته برنامه‌ریزی‌های مدونی که قبل از درگیری استان به این ویروس طرح ریزی شده بود باعث شد، امروز تا حد قابل ملاحظه‌ای، این ویروس تحت کنترل باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین در ادامه از رسانه های ارتباط جمعی استان بابت بالا بردن سطح سواد سلامت مردم که در روزهای اخیر، از همکاری آنان و رعایت نکات بهداشتی و همچنین در خانه ماندن منجر شده تشکر کرد و اظهار داشت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک برای مقابله با این ویروس به کمک رسانه ها تا پایان راه نیاز مبرم دارد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا پروتکل درمان در استان ها با یکدیگر متفاوت است، بیان کرد: پروتکل درمان این ویروس سراسری و توسط وزارت بهداشت به کلیه استان ها ابلاغ می شود و تنها طرح های تحقیقاتی در استانها و دانشگاه‌های علوم پزشکی با یکدیگر متفاوت است.
دکتر جمالیان در ادامه با اشاره به اینکه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک هشت طرح تحقیقاتی برای درمان این ویروس در حال انجام است، گفت: بعد از پایان  مراحل تحقیقات و نتیجه گیری، روند درمان اعلام خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به صنعتی بودن استان، از صنایع و واحدهای فعال در این حوزه به خصوص صنایع بزرگ انتظار می رفت به یاری مردم و البته کادر بهداشتی و درمانی بیایند، اما متاسفانه مبالغ وصول شده از صنایع در استان ما حتی از استان‌هایی که تعداد صنایع شان کمتر است نیز، کمتر بوده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان بیان کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر منحنی ویروس کرونا در استان سیر نزولی را نشان می‌دهد بطوریکه، تا ظهر دیروز  تعداد مبتلایان در استان به ۱۶۲۱ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هر صنفی ابلاغ و به صنوف اطلاع رسانی شده است.
دکتر جواد نظری با اشاره به اینکه با آغاز کار صنوف، سامانه‌ای تعریف شده که با مراجعه به آن اصناف می‌توانند دستورالعمل هر شغل را در اختیار داشته باشند که لازم الاجراست، افزود: صنوف و مراکز تولیدی در سامانه سلامت ثبت‌نام کرده و کد سلامت نیز دریافت کرده اند، البته یک سری از صنوف کد سلامت را دریافت نکرده اند که باید اینکار را انجام دهند.
وی اظهار داشت: بازرسی از دو هفته قبل به صورت ویژه در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شده و اقدامات ضربتی با همکاری بهداشت محیط، اماکن، اصناف، سمن‌ها و نیروی‌های بسیج در حال انجام است؛ متاسفانه در روزهای اخیر شاهد برخی تجمعات در محل دفاتر پیشخوان دولت در شهرستان‌ها که در پی یک تصمیم ملی صورت گرفت و مشکلاتی را ایجاد کرد، بودیم که سعی شد با هماهنگی در سطح استان این مشکل رفع شود، اما هنوز در برخی مراکز شاهد تجمع مردم هستیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: برای صنوف باز شده دستورالعمل های بهداشتی مدنظر است و سعی می کنیم با ارائه دستورالعمل و مذاکره، اصناف را ملزم به رعایت موارد بهداشتی کنیم، اما در صورت تخلف از موازین بهداشتی اعلام شده پلمب مراکز صنفی نیز دنبال خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: برای تمامی صنوف فاصله گذاری هوشمند اعمال می‌شود، اما نظارت با دستگاه متولی است؛ برای اجرای این طرح در تاکسی‌ها نیز تاکسیرانی باید نظارت لازم را داشته باشد، البته مطالبه گری مردم هم در این زمینه مهم است؛ در صندلی عقب تاکسی باید دو نفر بنشینند و مردم هم باید نسبت به سوار شدن نفر سوم به تاکسی حساسیت داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه همچنان بعد از گذشت چند ماه از شیوع ویروس، داروی خاصی برای درمان قطعی این ویروس شناسایی و معرفی نشده است گفت: ویروس کرونا یکی از مرموزترین ویروس هایی است که تاکنون بشر به خود دیده است.
دکتر بهمن صادقی سده افزود: پس از شیوع این ویروس و همه‌گیری آن در کشور و با توجه به تحریم‌های ظالمانه ای که علیه کشور اعمال شده است و می شود، طرح های تحقیقاتی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در استانها با هدف تلاش برای ریشه کنی کووید۱۹ و قطع وابستگی به خارج، از همان روزهای نخست در دستور کار قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: هشت طرح تحقیقاتی نیز در دانشگاه علوم پزشکی استان در دست اقدام است که با پایان مراحل تحقیقاتی و مشاهده نتایج، پس از مراحل قانونی اعلام خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان اظهار داشت: این مراحل تحقیقاتی و کلیه این فرایند در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان، بارضایت کتبی آنها انجام می شود.

گفتنی است نظارت بر تاکسی ها و حمل و نقل عمومی توسط دستگاه‌های مربوطه، ممانعت از حضور افراد در محلات و پارک ها توسط ادارات مرتبط و توصیه به والدین برای عدم حضور کودکان در کوچه و خیابان ها به بهانه بازی، آمادگی زیرساخت‌های لازم برای غربالگری معتادین متجاهر تا دو هفته آتی و اقدام شهرداری ها و بهزیستی به توجه و ساماندهی زباله گردها و کودکان کار از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست خبری بود.

کلید واژه ها: نشست خبری رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر سید محمد جمالیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر جواد نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر بهمن صادقی سده


( ۱ )

نظر شما :