مامایی در دل بحرانی به نام کرونا

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۶ کد : ۹۱۸۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۴۰۸
ماما‌ها از جمله مدافعان سلامت هستند که در دل بحران کرونا نجات بخش مادران و نوزادان بودند.
مامایی در دل بحرانی به نام کرونا

به گزارش وب دا مرکزی، هر روز در گوشه گوشه جهان با گریه، یک زندگی جدید آغاز می‌شود، گریه‌ای که شیرین‌ترین گریه عالم است، نوزادی متولد می‌شود، گریه‌ای به گوش می‌رسد و مادری لبخند می‌زند، در این بین هستند کسانی که در لحظه زیبای تولد دست دارند، دستانی پر از مهر و مهربانی، مثل یک مادر، همراه و پرستاری غمخوار از روز‌های نخست بارداری تا لحظه سخت، اما شیرین تولد کنار مادران هستند، نخستین کسانی هستند که پس از تولد به نوزادان خوش آمد می‌گویند و او را عاشقانه به آغوش مادر می‌سپارند، کارشان اینجا تمام نمی‌شود، پس از تولد هم مثل دوستی مهربان و آشنا مراقب سلامت مادر و نوزاد هستند، برای همین است که اسمش از مادر مشتق شده است و ماما خطابش می‌کنند.
پنجم ماه مـی مصـادف بـا ۱۶ اردیبهشـت ماه، از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به نام «روز جهانی ماما» نام گذاری شده است
 هدف از بزرگداشت روز جهانی ماما، افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامت مادر و نوزاد است، اهدافی که امسال نقش مهم و پررنگ تری نیز دارد، چرا که امسال "سال جهانی ماما" هم نامگذاری شده است. ماما‌ها امسال روزشان را در سال جهانی ماما جشن می‌گیرند و اما همزمان با همه گیری بیماری کووید۱۹ هزاران و بلکه میلیون‌ها پرستار و ماما سلامت و ایمنی خود را به خطر انداختند تا با بحران کرونا مقابله کنند.
ماما‌ها در نظام سلامت ایران دایره وظایفشان تنها منوط به مادران باردار نمی‌شود، بسیاری از ماما‌ها به عنوان مراقب سلامت در شبکه بهداشتی خدمت می‌کنند.
ماما‌هایی که ایثار را بار دیگر در بحران کرونا مشق کردند، جانشان را کف دستشان گرفتند و به عنوان مراقب سلامت، پرستار یا مامای بخش زایمان از سلامت هم استانی های  خود دفاع کردند.
ماما‌هایی که مراقب مادران باردار بودند تا ترس و وحشت روزهای کرونایی آن‌ها را کم کنند و نگذارند مادران باردار به کرونا مبتلا شوند.
شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی درباره حضور ماما‌ها در اپیدمی کرونا گفته است: در ابتدای اپیدمی کرونا کاربری بیمارستان‌ها تغییر کرد و برخی ماما‌ها وظیفه مراقبت از بیماران کرونایی را به عهده گرفتند و بیمارستان‌هایی که برای زایمان و مراجعه مادران باردار در نظر گرفته شده بودند، بار مراجعه بیشتری داشتند، در طول ایپدمی ماما‌ها مادران مشکوک به کرونا را به بیمارستان‌های سانتر کرونا منتقل می‌کردند، در ابتدا بخش‌های زایمان با کمبود وسایل حفاظتی رو به رو بود که به تدریج این مشکل حل و مدیریت شد.
ماما‌ها تنها به مادران باردار ارائه خدمت نمی کنند، بلکه سلامت نوزاد تازه متولد شده هم برایشان دغدغه است، کرونا به نوزاد تازه متولد شده هم رحم نمی‌کند، در ایران هم شماری از نوزادان از مادران باردار به کرونا متولد و کرونایی شدند.
حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل می‌شود و این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده هاست.
ماما به عنوان حلقه ارتباطی و هماهنگ‌کننده بین اعضای خانواده و اعضای تیم بهداشتی - درمانی نقش بسیار مهمی در تامین سلامت زنان و نوزادان ایفا می‌کند؛ ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل بالقوه‌ای در کاهش مرگ و میر و ابتلای مادران خواهد بود.

کلیدواژه‌ها: روز ماما


( ۶ )

نظر شما :