دکتر جمالیان:

وضعیت خنداب از نظر ما سفید نیست/تصمیمات در مورد بازگشایی مساجد و مدارس در سطح ملی گرفته می شود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۷ کد : ۹۲۸۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۱۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وضعیت خنداب از نظر ما سفید نیست صلاح نیست بگویم قرمز، سفید، زرد؛ بهتر است بگوییم کم خطر، خطر کمتر و پرخطر، این معیار بر اساس تعداد بستری ها بر اساس مصوبه ملی می‌باشد.
وضعیت خنداب از نظر ما سفید نیست/تصمیمات در مورد بازگشایی مساجد و مدارس در سطح ملی گرفته می شود

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، ،دکتر سید محمد جمالیان در برنامه تلویزیونی پزشک شما افزود: تصمیمات در مورد بازگشایی مساجد و مدارس در سطح ملی گرفته می شود به هر حال زمان انجام مراسم‌های عبادی در مساجد نباید بیشتر از نیم ساعت باشد.

وی اظهار داشت: کمبودی که در اوایل بیماری در زمینه اقلام بهداشتی در داروخانه ها وجود داشت، با تلاش همکاران ما برطرف شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با توجه به تقاضای مردم یک آزمایشگاه خصوصی در خیابان نیسانیان تست کرونا را برای افراد متقاضی انجام می دهد.

وی ادامه داد: یکسری از رفتارها باید میان مردم فرهنگ‌سازی شود، وقتی کسی مشاهده می‌کند در صندلی عقب تاکسی ۲ نفر نشسته اند، به خاطر رعایت فاصله گذاری اجتماعی سوار نشود.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: بیماران قلبی عروقی، دیابتی و فشار خون پرخطرترین گروه و برخلاف پیش‌بینی ها بیماران ریوی درگیری کمتری داشتند.

وی گفت: بیشترین رده سنی درگیری میان ۴۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ تا ۶۰ سال و آمار فوتی ها بالای ۶۵ سال مخصوصاً بالای ۸۰ سال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی در همه جا ضروری است و در بیمارستان ها بیشتر رعایت می‌شود، اگر جایی باز شده و فعالیت دارد مردم با رعایت موارد بهداشتی با خیال راحت به آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی ها مراجعه کرده و به هیچ وجه خوددرمانی نداشته باشند.

وی اظهار داشت: عقل و منطق حکم می کند، برای کارهای اورژانسی یک سری از مطب های دندانپزشکی باز باشند، مطب هایی که باز هستند زیر نظر ما فعالیت دارند.

دکتر جمالیان بیان کرد: مطالبی پیرامون عوارض جانبی پوستی و عوارض دیگر درباره کرونا در فضای مجازی منتشر شده بود، طی صحبت‌هایی که با متخصصین داشتم این چنین نیست که بیماری کرونا عوارض پوستی نداشته باشد، حتی ممکن است در طی درمان عوارض پوستی نشان داده شود، ولی به آن شدت و وخامت چیزی که در فضای مجازی نشان داده شده است، نمی باشد.

وی خاطرنشان ساخت: غربالگری ها توسط همکاران ما در بهداشت ادامه دارد، جدیداً آن چیزی که ما مشاهده می‌کنیم این است که افرادی که شناسایی می‌شوند بدون علامت اند یعنی ناخواسته ناقل بیماری هستند، در چنین مواردی قرنطینه و درمان باید جدی گرفته شود، زیرا یک نفر می‌تواند چندین شخص دیگر را مبتلا کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک یاآور شد: پیش بینی می‌شد که با گرم شدن هوا ویروس از بین برود، ولی بر خلاف تجربه های آزمایشگاهی چنین اتفاقی نیفتاد و حتی در بعضی از استان های گرمسیری مجدداً پیک افزایشی بیماری رقم خورد.

وی گفت: سیر نزولی در استان مرکزی مشاهده می‌شود، آخرین آمار کل مبتلایان ۱۷۳۱ مورد است که با تفکیک  دانشکده‌ها، زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک ۱۱۱۴ نفر، ساوه ۵۲۰ نفر و خمین ۹۷ نفر است و آمار فوتی‌ها ۱۶۰ نفر می باشند و ۱۸۲ نفر به صورت قرنطینه در منزل هستند.

دکتر جمالیان افزود: وضعیت نگران کننده ساوه و دلیجان تحت کنترل درآمده است و در حال حاضر تنها بیمارستان درگیر با بیماری کرونا، بیمارستان خوانساری در اراک می باشد.

وی اظهار داشت: در استان مرکزی و زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ۵۶۸۴ مادر باردار داریم که ۲۵ نفر مبتلا شدند که خدا را شاکریم با حال عمومی خوب مرخص شدند و کسانی که نوزادشان متولد شده همگی در سلامت کامل به سر می‌برند؛ غربالگری توسط همکاران ما در مراکز سلامت و بهداشت ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان بیان کرد: از کلیه کادر درمان و پزشکی و پیراپزشکی مثل آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، داروخانه‌ها و کلیه همکاران در مراکز بهداشت و درمان و معاونت ها تشکر می‌کنیم.


( ۳ )

نظر شما :