سعی در تعادل عرضه و تقاضا مواد ضدعفونی کننده و الکل در ایام کرونایی / پیگیری، رصد و تامین دارو در بحران کرونا

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۳ کد : ۹۴۹۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۹۸۸
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا کمبودهای موجود را رفع و در این زمینه تعادل ایجاد کرده و جلوی عرضه محصولات غیرمجاز و غیر استاندارد را بگیریم.
سعی در تعادل عرضه و تقاضا مواد ضدعفونی کننده و الکل در ایام کرونایی / پیگیری، رصد و تامین دارو در بحران کرونا

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان افزود: در این راستا و در ایام ابتدایی شیوع این ویروس، بسیاری از واحدها و افراد اقدام به تولید مواد ضد عفونی کننده و الکل کردند که با نظارت بازرسان و کارشناسان این واحد با آنها برخورد و از توزیع این اقلام به سطح جامعه جلوگیری شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر  بازار عرضه این محصولات تا حدودی تحت کنترل است و برای فصول پاییز و زمستان که احتمال پیک این بیماری وجود دارد و تامین و ذخیره سازی مناسب دارویی، ماسک، دستکش و محلول های ضد عفونی برنامه ریزی می کنیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک به آزمایشگاه کنترل مواد غذایی اشاره کرد و بیان داشت: همواره در آزمایشات خود به تولید و توزیع مواد ضد عفونی کننده پایه الکل(اتانول) و دارا بودن 70 درصد الکل توسط واحدهای تولیدی، تاکید کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای نخست شیوع این بیماری به کارخانه های تولید الکل مجوز اعطاء شد تا کمبود مورد نیاز را جبران کنند، همچنین به ادارات دولتی نیز حواله ارسال شد.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: در همین رابطه بیش از 30 هزار لیتر الکل در بیش از 500 اداره و مراکز دولتی توزیع و همچنین بالغ بر 40 هزار لیتر الکل، 150 مایع ضدعفونی کننده 20 لیتری و حدود 3 هزار بطری الکل 96 درصد بین بخش های خصوصی توزیع شد.

وی گفت: با توجه به مشکلاتی که از مصرف الکل در استان های دیگر به وجود آمده بود، به شرکت های آرایشی بهداشتی تحت نظارت دانشگاه اعلام کردیم، فرمولاسیونی بر پایه الکل ارائه دهند که هم بازار از این مواد اشباع و هم از بروز مشکلات این چنینی در استان جلوگیری به عمل آید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: در حال حاضر در حال بررسی چند محلول ضد عفونی کننده بر پایه غیر الکل مانند ترکیباتی نظیر کلوئیدی، نقره و تیتانیوم هستیم که در صورت اخذ تائیدیه از تهران اقدام به تولید و توزیع انبوه آن که ماندگاری بالا و بهتر از آب ژاول است را آغاز خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: در روزهای سخت بحران کرونا، بازار و جامعه را برای تامین دارو و دیگر ملزومات پزشکی به طور مداوم و مستمر پیگیری و رصد می کردیم.

دکتر علیمرادیان اظهار داشت: همزمان با تشکیل ستاد بحران در استانداری و دانشگاه علوم پزشکی، در معاونت غذا و دارو هم ستادی تشکیل و پروتکل های جدید در حوزه درمان و دارو از طرف وزارت بهداشت ارسال می شد.

وی با اشاره به ناشناخته بودن ویروس کرونا، بیان کرد: مشخص نبود چه دارویی برای مقابله با این ویروس اثرگذار است، اما در همان ابتدا و بعد از اعلام پروتکل های وزارت بهداشت و اجرای درمان چهار دارویی و سپس سه دارویی، با تلاش همکاران این معاونت داروهای مورد نیاز در استان تامین و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پروتکل ها بروز می شد، به منظور جلوگیری از هدر رفت داروها، در اسرع وقت با مراکز درمانی تماس و آنها را مطلع کرده و به مسئولان فنی داروخانه ها و بیمارستان ها از طریق سامانه مجازی آموزش های لازم را دادیم تا بیماران دچار کمترین مشکل و عوارض نشوند.

وی گفت: با توجه به نیاز بیش از حد مراکز درمانی به ملزومات پزشکی نظیر ماسک، گان و لباس های سرهمی و غیره، مقرر شد تمام سهمیه استانی به مراکز درمانی اختصاص و از توزیع در داروخانه ها جلوگیری به عمل آمد.

دکتر علیمرادیان تصریح کرد: به همین خاطر چند روزی در بخش خصوصی و بین مردم به خصوص در بحث تامین ماسک، کمبود هایی احساس شد که با  توجه به رایزنی های صورت گرفته با گروه های جهادی، اتاق اصناف، سازمان صمت و ارتش و سپاه در استان و تولید ماسک با استاندارها این مشکل رفع شد.

وی اظهار داشت: با همکاری های صورت گرفته، بالغ بر 300 هزار ماسک در بخش خصوصی و 600 هزار عدد نیز در بخش دولتی تولید و توزیع شده که همین امر باعث اشباع شدن بازار و نهایتاً کوتاه شدن دست دلالان و محتکران شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطرنشان کرد: در این مدت بازرسی ها نیز افزایش پیدا کرد بطوری که بازرسان واحد غذا و دارو 300 مورد از داروخانه های خصوصی، 40 بازرسی از داروخانه های دولتی و 200 مورد از مراکز تولیدی مواد آرایشی - بهداشتی انجام دادند.

کلید واژه ها: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر عباس علیمرادیان


( ۳ )

نظر شما :