استان مرکزی الگویی برای استان های دیگر شد

۰۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷ کد : ۹۶۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۴۶
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی دومین استان درگیر کشور به ویروس کرونا بود و هیچ آشنایی با این ویروس و راه های مقابله با آن هم در جهان نبود، اقدامات موثر استان مرکزی به تجربه و الگویی برای دیگر استان های کشور تبدیل شد.
استان مرکزی الگویی برای استان های دیگر شد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: در ابتدای شیوع این بیماری ابهامات و سوالات فراوانی وجود داشت و این امر، مقابله با این ویروس ناشناخته را سخت تر می کرد.

وی اظهار داشت: نزدیکی به استان قم و حجم بالای مراودات با این استان، سرعت شیوع این بیماری را دوچندان کرده بود که می بایست هرچه سریع تر اقداماتی را در جهت آگاه سازی مردم و البته ایزوله کردن آنها انجام می دادیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در روزهای نخست خبر شیوع این ویروس در استان، حجم مراجعات مردم به بیمارستان ها بسیار زیاد بود و مردم از روی ترس و وحشت و با مشاهده کوچکترین علائم به بیمارستانها و مراکز درمانی مراجعه می کردند، که با راه اندازی سامانه 3839 و همکاری مردم، تا حد زیادی حجم مراجعات کم شد.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی بعدی، حفاظت از جان کادر درمان بود که با برنامه ریزی های دقیق و تلاش های مجدانه، کمبود وسائل حفاظت فردی در روزهای نخست از قبیل ماسک n95، گان و سایر تجهیزات، برطرف و هیچ مورد مرگی در میان پرسنل و کادر درمان گزارش نشد.

دکتر جمالیان به برگزاری منظم جلسات قرارگاه پدافند زیستی استان اشاره کرد و افزود: تصمیمات خوبی نظیر تعطیلی دانشگاه ها، خوابگاه ها و مدارس، ابلاغ پروتکل های بهداشتی صنایع و اصناف، در  این جلسات که یک روز در میان برگزار می شد، به تصویب و بعضاً برای اولین بار در کشور اجرایی می شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اولین جلسه هماهنگی را در تاریخ 6 بهمن سال گذشته برگزار کردیم و با توجه به مشاهده اولین مبتلا در تاریخ 30 بهمن، این آمادگی را برای مواجه با این بحران داشته و داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین راه اندازی پویش "نه به دست دادن" را در روزهای نخست اقدامی ابتکاری و البته بسیار موثر دانست.

وی بیان کرد: خریداری کیت های تشخیص در بهمن ماه و راه اندازی آزمایشگاه pcr که قابلیت نمونه گیری و جوابدهی در کمتر از 24 ساعت را داشت، منجر به تصمیم گیری سریع، شناسایی بیمار و ایزولاسیون فرد مبتلا و اطرافیان آن و اقدام به موقع برای قرنطینه سازی، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این روزهای بحرانی بود.

دکتر جمالیان ضمن تقدیر و تشکر از مردم، مسئولین و کلیه کسانیکه کادر درمانی را کمک کردند، گفت: با همدلی و وحدت، می توان کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

وی افزود: از تمام پزشکان، پرستاران، کلیه پرسنل بهداشتی و درمانی، روسای بیمارستان ها و مراکز درمانی، مدیران و بازرسین بهداشت، نیروهای خدماتی، بهورزان و کلیه همکارانی که در این مدت، مسئولیت کاری شان چند برابر شده بود، تشکر می کنم و امیدوارم اجر این کار خیر را در دنیا و آخرت دریافت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: شکل گیری همدلی و وحدت مثال زدنی در مقابله با کرونا ویروس در استان مایه مباهات است.

وی خاطرنشان کرد: مسلما دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی توانست در این روزها، به این ویروس ناخوانده و مرموز، غلبه کند و اگر نبود همکاری و مساعدت سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی امروز بیماری کووید 19 غیر قابل کنترل تر از الان بود.

دکتر جمالیان در پایان گفت: از کلیه مسئولین و مدیران و مردم، گروه های جهادی، شهرداری ها، نیروهای مسلح (ارتش و سپاه و نیروی انتظامی)، سازمان های مردم نهاد و خیرین، به خاطر رقم زدن ناب ترین لحظات همدلی و کمک های خالصانه تقدیر کرده و برای همه هم استانی عزیز، تندرستی را مسئلت می نمایم.

کلید واژه ها: رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر سید محمد جمالیان ویروس کرونا


( ۲ )

نظر شما :