نخستین شهرک مواد موثره دارویی خاورمیانه در شازند بهره‌برداری شد

۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۹ کد : ۹۸۲۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۲۲
مرحله اول نخستین شهرک مواد موثره دارویی خاورمیانه و تولید استامینوفن خاورمیانه با حضور معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، معاون وزیر صنعت، استاندار مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک و جمعی از مسئولان استان مرکزی در شرکت کیمیاگران امروز در ناحیه صنعتی شهید بابایی شازند بهره‌برداری شد.
نخستین شهرک مواد موثره دارویی خاورمیانه در شازند بهره‌برداری شد

به گزارش وب دا مرکزی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق ویدیو کنفرانس در آیین راه‌اندازی این طرح دارویی و سلامت، گفت: سال جهش تولید در تاریخ صنعت دارویی کشور ثبت می‌شود و ایران تمام تلاش را به ‌کار گرفته تا از ظرفیت‌های بومی برای تامین نیاز دارو در کشور بهره بگیرد.

دکتر سعید نمکی افزود: دانشمندان و داروسازان با کفایتی در عرصه سلامت کشور وجود دارند که باید از این مزیت در خلق افتخارات حوزه تولید و خودکفایی نهایت استفاده بشود.

وی بیان کرد: ۶ هزار تخت بیمارستانی در سال گذشته و یک‌هزار تخت آی سی یو با دستگاه‌های ساخت داخل در یک‌ ماهه اخیر به ظرفیت درمانی کشور افزوده شده و در سال جهش تولید ایجاد هشت هزار تخت جدید و ۴۴ بیمارستان به همراه تجهیزات مورد نیاز از محل ظرفیت‌های داخلی هدف‌گذاری شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کاهش ۲۰ درصدی ارزبری دارو در سالجاری نسبت به سال ۹۸ از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار امسال است.

وی اظهار داشت: ۷۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی سال گذشته در بحث دارو صورت گرفت و با وجود ۵۰ درصد نیازمندی کشور به ارز دارویی، ۲۰ درصد از سال ۹۷ کمتر مصرف شد.

دکتر نمکی گفت: کاهش ارز دارویی سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل آن به ‌صورت داوطلبانه و بدون فشار بانک مرکزی صورت گرفت.

وی افزود: ۳۰ درصد تولیدات داخلی کشور سال گذشته با تکیه بر توان صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی و پرهیز از واردات بی‌رویه افزایش یافت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: صنعت دارویی کشور با ۲۰ درصد کاهش ارزبری به‌ گونه‌ای اداره شد که اقلام یک نسخه هم در دست بیماران بلاتکلیف و سرگردان نماند.

دکتر نمکی در پایان بیان کرد: نظام دارویی کشور سال گذشته شرایط سخت اما افتخار آفرین را تجربه کرد و در گام‌های بعدی با قوت از تولید داخل و پیشگیری از رویه افزایش صادرات حمایت می‌شود.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو کشور نیز در جریان بهره‌برداری از این طرح دارویی به بار نشستن آن را از مصداق‌های عینی جهش تولید عنوان کرد.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز افزود: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی فاصله ‌گرفتن از خام‌فروشی و تکیه بر فرآوری با ارزش افزوده است که این مهم در صنعت دارویی کشور دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: ایران پتانسیل‌ مطلوبی در حوزه سلامت و صنعت دارو دارد و با شناخت اصولی، برنامه‌ریزی و نظارت بهینه می‌توان بر توانمندی‌های داخلی تکیه کرد و روز به روز شاهد رشد و رونق این بخش بود.

رییس سازمان غذا و دارو کشور ادامه داد: ایران با مدیریت منسجم و همکاری هدفمند برخلاف تصور جهان توانست در مدیریت بیماری کرونا با همراهی وزارتخانه‌های صمت و بهداشت در ۴۵ روز برای تامین اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده و ماسک و برخی از داروها خودکفا شده و به قطب تولید تبدیل شود.

دکتر شانه ساز در پایان اظهار داشت: دانش ‌فنی و توان و پشتکار نیروهای انسانی در کشور به حدی است که می‌توان در حوزه دارویی به خودکفایی رسید و وابستگی‌ها را کم کرد.

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین گفت: کشورهای دنیا به ویژه ابرقدرت‌ها در میدان مسابقه مهار کرونا نمره‌های متفاوتی داشتند اما، کارنامه ایران در این حوزه با تلاش، صبر و حمایت و همکاری خوب مردم و مسئولان رتبه خوبی دارد.

محمد صادق نیارکی افزود: خوداتکایی از برنامه‌های مهم کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و امسال همه تلاش برای تحقق حداکثری توانمندی‌ها در بخش‌های مختلف به ‌کار گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: ایران در نیمه دوم سال گذشته بدون پول نفت اداره شد و کوشش شد تا محدودیت‌ها به فرصت سازندگی اقتصادی تبدیل شود.

معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تعمیق ساخت داخل و اتمام طرح‌های نیمه ‌تمام در دستور کار قرار دارد و قرار است تا پایان سالجاری یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال طرح در قالب هر هفته یک برنامه عمرانی در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: در سال‌های نه چندان دور، واردات کشور ۸۰ میلیارد دلار نیاز داشت اما این میزان با توجه به توانمندی‌های داخلی و افزایش تولیدات داخلی به ۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته و کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات و رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار واردات تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور هدف‌گذاری شده است.

نیارکی در پایان گفت: کاهش ارزبری در کشور با جدیت دنبال می‌شود و در این راستا همه بخش‌ها و ظرفیت‌ها باید پای کار باشند.

استاندار مرکزی نیز در جریان راه‌اندازی این طرح دارویی گفت: استان مرکزی قطب صنعت کشور است و در حوزه تولید اقلام دارویی نیز توفیق خوبی دارد و راه‌اندازی نخستین شهرک ماده موثره دارویی می‌تواند بستری باشد تا این خطه را در کشور به قطب تولید دارو تبدیل کند.

سید علی آقازاده افزود: برای ایجاد این شهرک مهم دارویی در شهرستان شازند تاکنون پنج میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و این صنعت یکی از ظرفیت‌های تولیدی مهم برای استان محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: ایران در بحث مقابله با ویروس کرونا در دنیا  پیشتاز است و حتی برخی از کشورهای پیشرفته با  کسب تجربیات جمهوری اسلامی در این زمینه عمل کرده‌اند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامی در بحث بهداشت و درمان موفقیت‌های زیادی داشته که روز به روز در حال گسترش است و اوج موفقیت این بخش کنترل و مقابله با ویروس کرونا است.

وی بیان کرد: استان مرکزی دومین استان درگیر با بیماری کرونا در کشور بود، اما با تلاش‌های برنامه‌محور توانست به تثبیت نسبی بیماری دست یافته و اکنون رتبه ۲۱ به لحاظ تعداد مبتلایان به این ویروس را دارد.

آقازاده در پایان گفت: این استان آمادگی جذب سرمایه‌گذاران واحدهای دارویی را دارد.

گفتنی است این شهرک اولین مجموعه یکپارچه تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه است که در ۱۳ هکتار با طراحی ویژه و ایجاد انبار کالا و گمرک مرکزی، پساب و فاضلاب مرکزی، آزمایشگاه مرکزی و ایجاد شتاب دهنده‌های صادراتی ایجاد شده است.

شایان ذکر است مرحله نخست این شهرک شامل خط کامل تولید استامینوفن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان پنج میلیون دلار است که فروش سالانه آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد ریالی و ۱۰ میلیون دلار از محل صادرات برآورد شده است.

کلید واژه ها: نخستین شهرک مواد موثره دارویی خاورمیانه رییس سازمان غذا و دارو دکتر محمدرضا شانه ساز خط تولید استامینوفن


( ۱ )

نظر شما :