لزوم معاینه قلب نوزاد در بدو تولد

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۱ کد : ۲۵۷۳۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۵۲
فوق تخصص قلب اطفال: لزوم معاینه قلبی نوزاد در بدو تولد توسط متخصص اطفال و متخصص قلب اطفال
لزوم معاینه قلب نوزاد در بدو تولد

دکتر یزدان قندی بیان کرد: زمانیکه نوزاد در شکم مادر و به صورت جنین زندگی می کند، گردش خونی جنینی که مطابق با شرایط موجود است دارد، اما زمانی که به دنیا می آید دچار تغییراتی در روند تکاملی خود می شود.

وی افزود: این تغییرات در برخی نوزادان حتی ممکن است تا 10 الی 14 روز نیز طول بکشد.

وی تاکید کرد: در این دوران (دوران جنینی) به دلیل خاصیت گردش خون جفت و جنین و ارتباط بین گردش خون مادر و جنین 3 شرایط آناتومی (افت در فشار خون شریان، بسته شدن مجرای شریانی و بسته شدن دیوار دو دهلیز) باید اصلاح و تغییر کند که در صورت عدم معاینه و درمان ممکن است در آینده مشکل ساز باشد.

وی افزود: پزشک معالج در بدو تولد می تواند میزان اکسیژن خون اندام های فوقانی و تحتانی را اندازه گیری می کند و متوجه مشکل قلبی مادرزادی یا غیره می شوند.

دکتر قندی در ادامه خاطرنشان کرد: معاینه ای که مد نظر مان است توسط متخصص اطفال و متخصص قلب اطفال انجام می گیرد و گاها نیاز به سمع دقیق، معاینه ی ظاهری و بعضا اکوکاردیوگرافی قلب دارد.

این فوق تخصص قلب اطفال تاکید کرد: در صورت انجام این معاینه و شناخت سریع تر می توان به راحتی در 10 روز اول با اقدامات درمانی مناسب جلوی مشکل دیگر را گرفت.

دکتر قندی در پایان گفت: معمولا در نوزادان کم وزن و تولد زودتر از موعد مقرر این اتفاق معمول تر و شایع تر است به همین دلیل از والدین این نوزادان می خواهیم توصیه ها را جدی بگیرند و این معاینات که هزینه ی چندانی هم ندارد را انجام دهند تا سلامت فرزندان خود را تضمین کنند.


( ۲۱ )

نظر شما :