توصیه های اورژانس برای کاهش آسیب های آخرین چهارشنبه سال

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۹ کد : ۲۴۳۹۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۱۸
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: انحراف از آیین چهارشنبه آخر سال باعث بروز اتفاقات تلخ می شود.
توصیه های اورژانس برای کاهش آسیب های آخرین چهارشنبه سال


به گزارش روابط عمومی اورژانس 115 استان مرکزی، دکتر محمد پروهان بیان کرد: متاسفانه برداشت غلطی از رسوم شیرین سنتی ایرانی، باعث بروز اتفاقات تلخ چهارشنبه آخر سال می شود.

وی افزود: متاسفانه هر چه به آخرین هفته و چهارشنبه سال که نزدیک می شویم، شاهد اتفاقات خطرناکی هستیم که عمدتا جوانان را تحت تاثیر قرارا داده و کام خود و خانواده شان را تلخ می کند.

وی تاکید کرد: خانواده با هدایت و راهنمایی فرزندان خود می توانند از بروز اتفاقات خطرآفرین جلوگیری کنند چراکه استفاده از وسایل خطرناک با صداهای مهیب به هیچ وجه هیچ جایی در رسم گذشتگان ما نداشته و نخواهد داشت.

دکتر پروهان گفت: استفاده از مواد منفجره، آسیب هایی چون سوختگی و حتی قطع عضو را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: بروز کوچکترین اتفاق هم در این روز برای مجموعه ی اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی نیز قابل قبول نیست و اکیدا ضمن ناراحتی همکاران، از روزها و حتی ماه ها قبل از هم استانی ها به خصوص جوانان می خواهیم لذت زود گذر یک شب را با شیرینی طول زندگی به ویژه ایام سال جدید و سال نو معامله نکنند و دست به کارهای خطرناک نزنند.

وی افزود: انفجار حاصل از مواد منفجره، احتمال صدمات بدتری را در پی خواهد داشت و صرفا به سوختگی های درجه های 1،2،3، و 4 ختم نمی شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه استان مرکزی، جزء استان های پرآسیب این روز در بین استان های کشور است، خاطرنشان کرد: مسئولان می توانند با مدیریت، برنامه ریزی و اجرای برنامه های کم آسیب تر و شادتر و البته فرهنگ سازی نسبت آشنایی با سنت صحیح این روز و اجرای خوب آن، مخاطرات این روز کمتر و کمتر خواهد شد.

دکتر پروهان در ادامه خطاب به جوانان گفت: ایجاد سر و صدای بلندتر با مواد خطرناکی که هر لحظه امکان منفجر شدنشان وجود دارد به هیچ وجه افتخار آمیز نیست.

وی با اشاره به اینکه مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است، افزود: در سال های اخیر رسانه‌ها توجه بیشتری به خطرات احتمالی ناشی از این مواد نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد: هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

دکتر پروهان گفت: ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه سوری، در بدو امر برای گروه سنی نوجوانان زیاد جالب نباشد، چرا که آنها مجبورند مقداری محدودیت در ترقه بازی، فشفشه بازی و آتشبازی خود متحمل شوند ولی می توان با نشان دادن این موضوع که این امر با زندگی آنها مرتبط است، آموزش در این زمینه را برای آنها جالبتر کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: والدین در تهیه وسایل آتشبازی بیخطر فرزندانشان را همراهی نمایند؛ کودکان به هیچ عنوان شخصاَ نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند.

وی تاکید کرد: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتشبازی به خصوص در منزل، زیرزمین، محل کار و ... جداً جلوگیری کنید.

وی گفت: از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداً خودداری کنید.

وی تاکید کرد: مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید و هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

دکتر پروهان گفت: هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد،همچنین از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری نمایید.

وی یادآور شد: ناراحتی اعصاب، سوختگی شدید، قطع عضو، نابینا شدن و مرگ مهمترین خسارات جانی چهارشنبه سوری است و عفونت های ناشی از سوختگی، ناراحتی های پوستی، بیماری های ریوی از عوارض در دراز مدت ناشی از بازی با مواد محترقه است.

وی افزود: نیترات پتاسیم- کلرات باریم- ارسنیک – نیترات سالیسیوم – پر کلرات پتاسیم – کلر- کلرات – گوگرد و ...مواد شیمیایی به کار رفته در مواد محترقه و منفجره است که به علت ترکیب با اکسیژن و کربن فوق العاده خطرناک هستند و ممکن است حتی هنگام کار وتهیه عوارضی را برای کارگران به همراه داشته باشند.

دکتر پروهان افزود: به عنوان مثال کلر و کلرات باعث ناراحتی های پوستی و ریوی و همچنین درد های شکمی، سر گیجه، حالت استفراغ و اسهال می شوند.

وی گفت: در صورتی که مواد شیمیایی با پوست شما برخورد کرد بلافاصله آن را با آب فراوان بشویید و به مرکز درمانی مراجعه کنید.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایجاد رعب و وحشت عمومی، دلواپسی و نگرانی خانواده ها، بروز شوک های شدید و ناگهانی در اثر انفجار ترقه های پر سر و صدا، تشدید بیماری بیماران در اثر انفجار مواد منفجره و محترقه، تاثیرات سوء روانی و جسمانی به بانوان باردار و جنین، ایجاد استرس و نگرانی در نزد مسئولین و متولیان تامین امنیت و سالمت جامعه ... و بسیاری تبعات خسارت بار دیگر را خسارت های نامحسوس این شب برشمرد.

دکتر پروهان در پایان افزود: می توانیم با برگزاری چهارشنبه سوری آرام به استقبال بهار و عید نوروز برویم.

کلید واژه ها: اورژانس پیش بیمارستانی چهارشنبه پایان سال ریاست سازمان اورژانس استان مرکزی


( ۲ )

نظر شما :