اچ آی وی از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد

۱۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۷ کد : ۱۳۵۹۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۵۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز گفت: HIV همچنان وجود دارد و برای نابودی کامل آن راه زیادی باقی است.
اچ آی وی از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان گفت: اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک ترین چالش ها تا قبل از شیوع ویروس کرونا را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر از حقوق بشر تشکیل می دهد که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می کند و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد.

وی افزود: ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس "اچ آی وی" آلوده می شوند و تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن اشاره به شیوع بیماری کووید 19 در سال جاری و  موضوع  روز جهانی ایدز امسال  که «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک»(responsibility Shared, solidarity Global) نام گذاری شده است، تاکید کرد: همه‌ ساله در این روز شعاری از سوی سازمان بهداشت جهانی(WHO) برای حمایت از بیماران ایدزی در سراسر جهان اختصاص می‌یابد و هدف آن حساس سازی جامعه با اجرای برنامه‌های آموزشی آگاهی شهروندان در خصوص پیشگیری و کنترل این بیماری است.

گفتنی است ویروس ایدز از طریق هوا یا غذا منتقل نمی شود و  تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز، استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده به ویروس ایدز و انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان، یا شیردهی مهمترین راه های انتقال این ویروس هستند.

همچنین روز شمار  هفته اطلاع رسانی ایدز به شرح زیر اعلام شده است:

- سه شنبه ۱۱ آذر: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و مطالعات در شرایط بحران

- چهارشنبه ۱۲ آذر: خانواده و اچ آی وی

- پنج شنبه ۱۳ آذر: رسانه و اچ آی وی

- جمعه ۱۴ آذر: جوانان، نوجوانان و اچ آی وی

- شنبه ۱۵ آذر: مسئولیت اجتماعی و اچ آی


( ۲ )

نظر شما :