سلامت دهان و دندان از بروز مشکلات کلی بدن جلوگیری می کند

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۶۴۸۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۰۸
رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سلامت دهان و دندان، بی ربط با سلامت کلی بدن نیست و یکی از اجزای اصلی سلامت محسوب می شود.
سلامت دهان و دندان از بروز مشکلات کلی بدن جلوگیری می کند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر احسان مومنی ضمن تبریک روز دندانپزشک، بیان کرد: اگر دهان و دندان افراد، دچار مشکل شود، مطمئنا دیگر اعضای بدن نیز دچار مشکل و مریضی خواهد شد.

وی افزود: طبق مطالعات صورت گرفته، بسیاری از بیماری های دهان و دندان، پیش زمینه ای برای بیمارهای آینده هستند و در صورت عدم درمان به موقع عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: افراد باید به صورت مداوم سلامت دهان و دندان خود را پیگیری کرده و در صورت وجود مشکل سریعاً اقدام به درمان کنند، چرا که با تاخیر در روند درمان و عدم اطلاعات و آگاهی های لازم، مشکلات جدی تری در آینده گریبان گیر بیماران خواهد شد.

دکتر مومنی در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت تشخیص زود هنگام و غربالگری بسیاری از بیماری ها، خاطرنشان کرد: بطور مثال اگر سرطان های دهان که با یک سوزش شروع می شوند، سریعاً تشخیص داده شود و مراحل درمانی را  در همان سطوح اولیه آغاز کنند، می توان از بسیاری از عواقب حتی جبران ناپذیر بعدی جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: هنگامی که غذا خوب جویده نشود، موجب ایجاد اختلال در هضم آن و بنابراین عدم استفاده بهینه از مواد مغذی موجود در غذا شده که تمامی این روند از نداشتن دندان سالم نشأت می گیرد.

وی افزود: سلامت دهان و دندان علاوه بر تاثیر در حفظ  تندرستی که به آن اشاره شد، در زیبایی و قدرت تکلم و بالابردن اعتماد به نفس افراد نیز موثر است به طوریکه دندان‌های سالم و تمیز نقش مهمی در چهره‌ی فرد داشته و همچنین محافظی برای لب‌ها  به حساب می آیند که می‌توانند روی حالت چهره‌ اثر گذاشته و به صورت افراد، شکل و فرم مناسبی دهد که همگی این موارد  باعث افزایش اعتماد به نفس افراد در برخورد با دیگران می شود.

وی هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی، ترس و عدم اطلاعات و آگاهی های لازم را مهمترین دلایل عدم مراجعه یا مراجعه دیر هنگام مردم به مراکز و کلینیک های دندانپزشکی برشمرد و با تاکید بر اینکه این امر موجب بروز اختلالات جدی و بزرگی در آینده می شود، گفت: خوشبختانه در مرکز هر استان و دانشکده های دندانپزشکی خدمات مناسب با تعرفه های دولتی ارایه می شود و افرادی که به دلیل بضاعت کم مالی قادر به پرداخت هزینه های بالا نیستند، نیز می توانند خدمات مورد نیاز را دریافت و از سلامت دهان و دندان برخوردار شوند.

گفتنی است در تقویم کشورمان روز 23 فروردین به نام روز دندانپزشک نامگذاری شده است.


نظر شما :