در ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر می کوشیم

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۲ کد : ۱۶۶۹۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۷۲۱
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای ارتقا سلامت مردم استان مرکزی و دسترسی عادلانه همگان به بهداشت و درمان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
در ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر می کوشیم

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان، در گرامیداشت هفته سلامت، ضمن اشاره به شعار امسال «ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر» بیان کرد: از ادوار گذشته مقوله سلامت یک بحث قابل تامل و مهم میان جوامع بوده است و با رخدادن اپیدمی ویروس کرونا، بحث سلامت و حفظ و ارتقای آن یک دغدغه جهانی شده است.

متولی سلامت استان مرکزی تاکید کرد: در کشور ایران روزهای هفته سلامت به دلیل نقش مهم آن، عناوینی مختلفی نامیده شده اند.

وی خاطر نشان کرد: امسال همراهی با مدافعان سلامت به دلیل حجم بالای کاری و خستگی بیش از حد روحی و جسمی نقش بسزایی دارد و با رعایت پروتکل های بهداشتی تنها این امر میسر است.

وی ضمن اشاره به اینکه برای ارتقا سلامت نیازمند مشارکت دسته جمعی هستیم، گفت: مراکز بهداشت و درمان و دانشگاه ها نمی توانند تنها و بدون مشارکت اجتماعی، همدلی و وفاق ملی اهداف خود را ریل گذاری کنند.

وی با توجه به اینکه یکی از زمینه های عمده بیماری ها و مشکلات روانی و عوارض جسمی و اجتماعی آن احساس پوچی، بیهودگی و تزلزل روحی است که ناشی از فقدان بعد معنوی در افراد بوده، تاکید کرد: یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در تمامی جوانب، آموزه های دینی بوده که تقویت پیوند نهادهای مذهبی و نظام سلامت، می تواند در تسکین روح و تقویت سلامت معنوی و روحی افراد تاثیرگذار باشد.

دکتر جمالیان تصریح کرد: بهداشت و درمان مکمل یکدیگر هستند و پیشگیری مقدم بر درمان است بنابراین گسترش و تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه یکی از لزومات هر سیستم است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در قرن ۲۱ وسایل ارتباط جمعی یک شبکه ارتباطی گسترده را در سراسر جهان تشکیل داده اند، می توان با تقویت رسانه ها، آموزش و فرهنگ سازی مسائل بهداشتی و درمانی را میان جوامع گوناگون نهادینه کرد.

وی در ادامه افزود: به روز بودن در بخش بهداشت و درمان نیازمند انجام پژوهش های بیشتر و گروهی بوده که نتایج آن بتواند گره گشای و چاره ساز مشکلات نظام سلامت باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: با توجه به  تعریف سلامتی (WHO) متوجه می شویم که سلامتی یک مسئله چند بعدی است که شامل ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی معنوی، می شود و برای ارتقا سلامت در تمامی ابعاد نیازمند مشارکت های بین بخشی و پایبندی مسئولیت های اجتماعی افراد علی الخصوص در دوره اپیدمی کرونا هستیم.


( ۱۵ )

نظر شما :