هفته پیش رو شرایط بدتر می شود؛ بی تفاوت نباشیم

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۷ کد : ۱۹۴۰۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶۸
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پیش بینی می شود که هفته پیش رو، هفته بسیار بحرانی خواهد بود و امکان دارد طی روزهای پیشِ‌رو تعداد فوتی‌ها بیشتر شود.
هفته پیش رو شرایط بدتر می شود؛ بی تفاوت نباشیم

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در برنامه تلویزیونی پزشک شما بیان کرد: با همکاری و همیاری پرسنل و مدافعین سلامت تمام توان خود را در کاهش آمار مرگ و میر و نگه داشتن شیب نزولی آن به کار بردیم، اما در راستای عادی انگاری ها، در هفته آتی شاهد یک جهش و خیز جدید خواهیم بود که شاید فرزندان قربانی آن باشند.
وی ضمن اشاره به کمبود جدی تخت در شهرستان های دلیجان و فراهان، گفت: استان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و به دلیل عادی انگاری ها و افزایش بار مراجعین به مراکز درمانی با کمبود تخت مواجه شده ایم که در صورت ادامه شرایط با بحران تخت روبه رو خواهیم شد.
وی تاکید کرد: علیرغم تمامی توصیه ها بهداشتی در خصوص رعایت دستورالعمل ها، عدم برگزاری مراسم در تالارها و "نه" گفتن به دعوت ها، در حال حاضر شاهد ابتلای خانوادگی افراد به ویروس کرونا هستیم که عدم رعایت شیوه نامه های  بهداشتی در مراسم عزاداری روزهای اخیر نیز می تواند باعث ایجاد بحران و پیک دیگری شود از این رو فرصت آموزش نیست باید با خاطیان سلامت برخورد شود.
وی در ادامه بیان کرد: علیرغم رعایت خوب پروتکل ها در هیئات مرکز شهر، در حاشیه شهر شاهد عادی انگاری ها و عدم رعایت پروتکل های توسط هیات مذهبی این مناطق هستیم و طبق بازدیدهای میدانی صورت گرفته بسیاری از اصناف که جز رده های شغلی یک نیستند فعال می باشند و بسیاری از قنادی ها و آبمیوه فروشی ها فعال بوده و شاهد تجمعاتی در این اماکن هستیم که تمامی این عواملی باعث بدتر شدن شرایط و طولانی تر شدن اپیدمی و پیک پنجم خواهد شد.
متولی سلامت استان مرکزی خاطرنشان کرد: کنترل اپیدمی نیازمند همکاری و همیاری مردم و مسئولین است؛ سفرهای قبل از تعطیلات تاسف برانگیز بود، این دیگر بزرگنمایی نیست انتهای نفس های کادر بهداشت و درمان است و در صورت شکستن این سد عواقب سنگینی خواهیم پرداخت.
وی تاکید کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به زیر ۳۰ درصد رسیده است اگرچه این میزان در استان مرکزی ۴۰ درصد می باشد، اما از لحاظ کنترل اپیدمی یعنی صفر!
دکتر جمالیان در ادامه تعطیلات کرونایی را نه تنها کمک کننده بلکه تهدید کننده سلامت دانست و گفت: فرصت داده شده به دلیل انتشار زودتر خبر قبل از اعمال محدودیت ها، تبدیل به تهدید جدی سلامت شد و شاهد خیز عظیم سفرها بودیم که تاوان تمامی این عادی انگاری ها را باید پرسنل حوزه سلامت بدهند.
وی در پایان پیش بینی کرد که پیک پنجم به این آسانی های تمام نمی شود و حداقل تا مهرماه درگیر آن هستیم و مطمئناً تا پایان آن با مشکلات و چالش هایی از جمله کمبود دارو و تخت مواجه خواهیم شد؛ تنها راهکار گذر از این شرایط با کمترین تلفات، رعایت حداکثری دستورالعمل های بهداشتی است.


( ۲ )

نظر شما :