به سالمندان خانواده خود، تکنولوژی را بیاموزید

۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۱ کد : ۲۰۶۹۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۳۶
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن تبریک هفته تکریم سالمندان، گفت: شعار امسال "بهره مندی عادلانه همه سنین به ویژه سالمندان از فناوری های دیجیتال" است.
به سالمندان خانواده خود، تکنولوژی را بیاموزید

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: سالمندی دورانی است که دیر یا زود در انتظار همگان است، این قشر همواره و به ویژه در شرایط خاص همچون همه گیری بیماری کووید ۱۹ از نظر جسم و روان نیازمند توجه بیشتری هستند تا بتوانند این دوران را با پویایی، سلامت و نشاط بیشتری سپری کنند.

همه گیری کرونا و همچنین حساسیت های خاص دوران سالمندی بار دیگر بر لزوم توجه به فناوری های دیجیتال تاکید کرد و اعلام شعار روز جهانی سالمند در سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان ملل متحد مبنی بر بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال، اهمیت نیاز به دسترسی و مشارکت معنادار افراد سالمند را در دنیای دیجیتال نشان می‌دهد.

جهت بهره مندی عادلانه همه افراد به فناوری دیجیتال لازم است ضمن برخورداری تمام افراد جامعه در تمامی رده‌های سنی از زیرساخت ها، ابزار‌ها و نرم افزار‌های متناسب سازی شده و افزایش سواد رسانه‌ای و دیجیتال؛ از امنیت و متناسب سازی این فضا نیز بهره‌مند باشند.

لزوم مراقبت از سلامت جسمی و معنوی سالمندان و ضرورت حمایت های اجتماعی و رفاهی از این قشر مفخم در کنار توانمند نگاه داشتن آنان و ارائه آموزش های مختلف و بهنگام می تواند در مطالبه گری ها و آگاهی بخشی های جامعه خود را بروز و ظهور داده و واگویه ای از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی اسلامی را به رخ جهانیان بکشاند.

از عمده ‏ترین راه‌های انتقال یک فرهنگ به نسل‌های آینده، رفتار پدر و مادر و مربیان است. کودکان، از آنچه در رفتار بزرگتر‌ها ببینند، الگو می ‏گیرند. احترام به بزرگتر‌ها و رعایت ادب و تکریم نسبت به سالخوردگان، اگر در عمل و رفتار ما تجلی یابد، فرزندان ما نیز، این فرهنگ را می ‏آموزند و با همین آداب و سنن بار می ‏آیند. کسی که انتظار ادب و معرفت و حق‏ شناسی از فرزندانش دارد، باید همین حالت را نسبت به پدر و مادر و بزرگتر‌ها نشان دهد، تا کوچکتر‌ها هم از او بیاموزند.

از این رو توصیه می شود خانواده ها، آموزش تکنولوژی به سالمندان که به عنوان یکی از ملزومات زندگی در عصر دیجیتال می باشد را در برنامه های خود در نظر گرفته و با آموزش و آشنا نمودن آنها با تکنولوژی های روز و روش های استفاده از آنها، حامی این قشر ارزشمند که روزی در تمام جنبه های زندگی از ما حمایت نموده اند باشند.

اینجانب روز و هفته گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان را به افراد سالمند استان مرکزی، مددکاران و کارشناسان مرتبط با این عزیزان تبریک گفته و از خداوند قادر متعال، عافیت و سلامت همه شهروندان به ویژه سالمندان را خواهانم.


نظر شما :