افزایش میزان مرگ و میر با گاز مونوکسید کربن در استان مرکزی/ جلوگیری از مرگ خاموش با چک کردن وسایل گرمایشی

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۶ کد : ۲۱۲۸۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۴۸
متولی سلامت استان مرکزی گفت: متاسفانه استان مرکزی جزو استان هایی بوده است که میزان مرگ و میر با گاز مونوکسید کربن در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ افزایش یافته است.
افزایش میزان مرگ و میر با گاز مونوکسید کربن در استان مرکزی/ جلوگیری از مرگ خاموش با چک کردن وسایل گرمایشی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان ابراز داشت: با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی یکی از خطرهایی که خانواده ها را تهدید می کند مسمویمت با گاز co یا همان مونوکسید کربن است و متاسفانه میزان مرگ و میر با این گاز در استان مرکزی افزایش یافته است یعنی در سال ۹۸، ۲۰ مورد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز Co را داشتیم در صورتی که در سال ۹۹ به ۳۸ نفر رسیده و در کل کشور ۹۲۸ نفر در سال ۹۹ به خاطر مسمومیت با این گاز جان خود را ازدست داده اند.

وی تصریح کرد: مسمومیت با مونوکسید کربن هیچگونه علائم تحریکی ندارد و به صورت ناگهانی فرد دچار خوابالودگی و کاهش سطح هوشیاری می شود و اگر اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد مشکلات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

دکتر جمالیان ادامه داد: برای پیشگیری از مسمومیت با این گاز از مردم خواهشمندیم در هنگام راه اندازی وسایل گرمایشی حتما دودکش خروجی H را داشته باشند و این موضوع را رعایت کنن که دودکش یک و نیم متر از سطح پشت بام بالاتر قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: چک کردن حرارت لوله های خروجی وسایل گرمایشی یکی دیگر از عوامل قابل توجه در این خصوص است که اگر داغ باشد نشان دهنده سالم بودن مجاری و اگر سرد باشد نشان دهنده وجود انسداد است و تهویه به خوبی کار نمی کند و رنگ آتش یکی دیگر از معیارهاست که حتما باید به صورت آبی بسوزد.

وی در پایان با اشاره به مرموز بودن گاز مونوکسید کربن گفت: از مردم خواهشمندیم حتما به علائم خوابالودگی به خصوص در حمام حساس باشند و اگر علائم خوابالودگی را در خود مشاهده کردند پنجره ها را باز و سیستم گرمایشی را خاموش کنید و با توجه به علائم هشدار دهنده از مرگ خاموش عزیزانمان توسط این گاز جلوگیری کنیم.


( ۳ )

نظر شما :