ایدز یا " HIV" نباید تحت الشعاع کرونا قرار بگیرد

۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۴ کد : ۲۲۱۵۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۲۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شعار امسال روز جهانی ایدز "اجازه نمی دهیم کووید-۱۹ برنامه های مراقبت اچ آی وی را تحت تاثر قرار دهد" است.
ایدز یا " HIV" نباید تحت الشعاع کرونا قرار بگیرد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان با تاکید بر پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص و مراقبت و درمان، بیان کرد: نباید اجازه داد برنامه های مراقبتی ایدز تحت الشعاع کرونا قرار بگیرد.

وی افزود: هدف این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته ‌است و البته فرصتی نو فراهم کرده تا  افراد دوباره به یکی از مهمترین چالش های تهدید کننده بهداشت و سلامت جهانی بیندیشند.

وی تاکید کرد: در روز جهانی ایدز مردم نقاط مختلف جهان لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به قلوب آحاد جامعه شعشعه و ضیاء تعهد و پایبندی و حمایت از این بیماران را یادآور شوند.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس گسترده و تأثیر ویرانگری که دارد یک مورد اضطراری جهانی محسوب شده و یکی از دهشتناک ترین چالشها را در برابر زندگی و حیثیت انسان و همچنین در برابر برخورداری مؤثر از حقوق بشر تشکیل می دهد، که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف نموده و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می گذارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه ایدز تا به حال جان میلیون ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون ها انسان به ویروس HIV آلوده می شوند که تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است، گفت: ضمن یادآوری این روز به عموم مردم برای کمی تامل و فکر، از تمامی کادر بهداشتی و درمانی که با صبر و بردباری به کمک هموطنان گرفتار خود با این بیماری می شتابند نیز تشکر و برای آنان از خداوند منان توفیقات روزافزون را مسئلت می کنم.

وی در پایان یادآور شد: از آن جایی که این بیماری دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... می‌باشد، لذا برای کاهش انگ و تبعیض، افزایش بیماریابی، حمایتهای اجتماعی؛ مشارکت سیاستگذاران و مسئولان بویژه دولت‌ها و جامعه مدنی، تبیین برنامه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم در بین آحاد مردم نقش بسزایی را ایفا می کند.

گفتنی است ایدز یک نوع  نقص در سیستم ایمنی بدن است که در طی آن سیستم ایمنی بدن به شدت ضعیف شده و در برابر بیماریهای دیگر تاب و تحمل مبارزه را نخواهد داشت.


( ۳ )

نظر شما :