سرعت انتقال ویروس به سطح ایمنی جامعه مربوط است

۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۸ کد : ۲۲۷۴۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۱۷
دانشیار ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی اراک گفت: هرچند سرعت و قدرت انتقال اُمیکرون نسبت به دلتا بیشتر است، اما باز هم به فاکتورهایی مثل سطح ایمنی جامعه بازمی گردد.
سرعت انتقال ویروس به سطح ایمنی جامعه مربوط است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد بیان کرد: سطح ایمنی بدن افرادیکه به دلیل تزریق واکسن و یا ناشی از ابتلا قبلی به کرونا دارند، معیار سرعت انتشار اُمیکرون خواهد بود.

وی افزود: تاثیر رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک از واکسیناسیون بیشتر نباشد، کمتر هم نیست و باید همچنان به صورت مجدانه ای تمام موارد را همچنان جدی گرفت و رعایت کرد.

وی تاکید کرد: همچنان نمی توان گفت که قرار است یک موج وحشتناک در راه باشد و یا نسبت به امواج قبلی کم خطر است چون به دلیل ماهیت ناشناخته بودن این نوع ویروس همچنان ناشناخته است و باید منتظر بود و عاقلانه ترین کار یعنی رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی گرفت.

دکتر خوانساری نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می آید اُمیکرون علایم خفیف تری نسبت به دلتا دارد، اما نباید گول خورد چراکه این نوع ویروس به شدت عفونی تر از نوع دلتا است و همین امر ممکن است باعث آلودگی بیشتر جامعه و موجب افزایش مرگ و میر شود.

این دانشیار ویروس شناسی همچنین یادآور شد: وجود و همزمانی کرونا، آنفولانزا و ویروس های دیگر از جمله سرماخوردگی کمی کار را برای مردم و پزشکان دشوار کرده به همین خاطر به دلیل اثبات نوع ویروس با انجام تست از مردم می خواهیم در صورت مشاهده هر نوع علامتی سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: در تمام آزمایشگاه های استان علاوه بر تشخیص کووید بودن تست افراد، نوع اُمیکرون بودن یا نبودن نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی به سرعت گرفتن واکسیناسیون و تاثیرپذیری آن بر روی انواع ویروس های کرونا تاکید کرد و افزود: دز سوم واکسن به شرایط جسمی افراد بستگی دارد و می بایست طبق نظر پزشک و همکاران در مراکز تجمیعی واکسیناسیون  تزریق شود اما آنچه مشخص شده ترکیب انواع واکسن ها در دز های مختلف می تواند، نقاط ضعف احتمالی رو همپوشانی کند.

دکتر خوانساری نژاد در پایان با تاکید بر اینکه در طی این مدت مقالات و گزارشات متعددی در مورد انواع سویه های کرونا به خصوص در فضای مجازی منتشر می شد که بسیاری از آنها ناکامل و احساسی و شتاب زده است، گفت: از مردم می خواهیم اخبار و اطلاعات خود در مورد این ویروس و بیماری کرونا را از منابع موثق دریافت کنند.


( ۵ )

نظر شما :