برای کاهش ریسک بلایای طبیعی باید دست به دست هم داد

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۶ کد : ۲۲۸۶۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۴۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پیام خود که به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی صادر شده، از تمام مردم و مسئولین خواست قبل از وقع حادثه یا بلایای طبیعی، چاره اندیشی کرده و به فکر کمتر کردن عمق خسارات مالی و جانی باشند.
برای کاهش ریسک بلایای طبیعی باید دست به دست هم داد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان گفت: اینکه حادثه یا بلای طبیعی زمان و مکان مشخصی ندارد و نمی توان از قبل وقوع آن را به درستی پیش بینی کرد، صحیح است اما می توان با برنامه ریزی و هماهنگی هر چه بیشتر، در زمان وقوع چنین اتفاقاتی، خسارات و لطمات پس از آن را به شدت کاست.

متن کامل این پیام به این شرح است:

بسمه الله الرحمن الرحیم

شعار امسال برای بزرگداشت این روز "همکاری همه جانبه دستگاه های ملی و محلی با مردم برای کاهش ریسک مخاطرات طبیعی" انتخاب شده است که نشان می دهد که کاهش خطر بلایای طبیعی بدون حضور همه جانبه و همکاری مردم و مسئولین و با یک صدای واحد و عزمی راسخ امکان پذیر نمی باشد.

در عصر حاضر که مخاطرات مرتبط با تکنولوژی و پیشرفت های صنعتی  حوادث، مخاطرات انسان ساخت نیز به بلایای طبیعی نیز اضافه شده اند باید با اجرای دقیق ۴ فاز مدیریت بحران شامل: ۱پیشگیری۲آمادگی۳مقابله۴ بازسازی و باز توانی جهت حصول به نتیجه اصلی یعنی «مدیریت کاهش خطر حوادث وبلایا »اقدامات و گامهای موثرتری برداشت. علاوه بر این ما باید همواره در طول سال آمادگی لازم برای زمان وقوع و افزایش تاب آوری جامعه در بلایا و به حداقل رساندن آسیب و خسارات جانی و مالی ناشی از آن ایجاد کنیم.

آنچه در ارتباط با مواجهه درست با بلایای طبیعی باید در اولویت قرار گیرد افزایش میزان آمادگی و تاب آوری استان شامل؛ ارتقاء زیرساخت ها، توجه بیش از پیش به ایمنی سازه ای، غیر سازه ای و عملکردی، افزایش توجه مسئولین و دستگاه های ذیربط به مباحث ایمنی و در نهایت افزایش دانش، نگرش و مهارت های مواجهه با بحران در بین شهروندان عزیز استان می باشد. امید است با توجه به نفوذ خوب رسانه ها در بین مردم و کار قوی رسانه‌ای در استان، شاهد نقش آفرینی هر چه بیشتر اصحاب رسانه در ارتباط با انتقال و انتشار توصیه های ایمنی و بهداشتی در این زمینه برای ارتقاء آگاهی های مردم باشیم.


( ۱ )

نظر شما :